Tänavune Tallinna Arhitektuuribiennaal “Ressursid tulevikuks” avalikustab programmi ja sümpoosioni peaesinejad
9. oktoobril algav 7.Tallinna Arhitektuuribiennaal (TAB 2024) täidab Tallinna südalinna mitmekesise programmiga, mille eesmärk on edendada dialoogi ja julgustada katsetama. Teemale “Ressursid tulevikuks” pühendatud rahvusvahelist arhitektuurifestivali kureerib peakuraator Anhelina Starkova koos Daniel Walseri ja Jaan Kuusemetsaga, TAB 2024 korraldajaks on Eesti Arhitektuurikeskus.
TAB 2024 keskendub sellele, kuidas mõelda, kujundada ja ehitada taaskasutatud materjalidest ja luua neist ressursse tuleviku kujundamiseks.
TAB 2024 ametlik programm, mis on suunatud nii arhitektidele kui ka laiemale publikule, koosneb kolmest põhisündmusest: kuraatorinäitus Eesti Arhitektuurimuuseumis, sümpoosion ja installatsioonivõistluste võidutöö avamine Balti jaamas. Biennaaliga kaasneb satelliitprogramm, millest leiab erinevad töötoad, seminarid ja palju muud.
Nagu kinnitab TAB 2024 peakuraator Anhelina L. Starkova: “Seoses hiljutise ülemaailmse pandeemia ja sõdadega on paljud kogenud eraldatust, mis on äratanud huvi “kohaliku” vastu. Vajadus globaalse teadlikkuse ja teadmiste järele sunnib meid selleks Tallinna kokku tulema.”
Ta lisab: “Kuna ma elan Ukrainas, siis lisaks isiklikule elule mõjutab sõda ka minu tööd. Näen lähedalt jõhkralt ausat reaalsust, kuidas arhitektuuri ja linna infrastruktuuri ei kujunda mitte ainult kriisid ja terviseprobleemid, vaid enamasti teeb seda sõja hävitav jõud. Oma kuraatorikontseptsioonis tahtsin seda esile tõsta, et arhitektid ei kontrolli ehitussüsteemi – arhitektid ongi ehitussüsteem ja see süsteem on tulevikus kõige põhjendatum alus.
Kuraatorinäitus “Ressursid tulevikuks” uurib süvitsi arhitektuuri põhimõtteid, mis on olulised meid ees ootavate muutuste kujundamisel. See otsib vastuseid küsimustele, nagu kuidas stabiliseerida ja jõustada meie arhitektuuristrateegiaid; kuidas pikendada hoonete eluiga; kuidas muuta arhitektuur terviklikumaks ja püsivamaks? Sellega keskendub TAB 2024 meie planeedi arengu peamistele tõukejõududele, tuues samas kasu meiele uute ressursside näol.
“Ressursid tulevikuks” seab eesmärgiks näidata, kuidas on võimalik ümber kujundada kohalike ressursside kasutamine viisil, mis lisaks esteetikale teeniks kõiki, mitte vaid priviligeeritud vähemust. Kuraatorinäitusel on kolm peamist teemat, mis tegelevad kolme erineva ressursiga tulevikuks.
Ressurss 1: sotsiaalne intelligentsus
See näituse osa uurib, kuidas meie hoonete ehitamist juhivad era- ja avalikud huvid. Hoone elujõulisus on lahutamatult seotud selle sotsiaalse ruumiga, milles elame. Kuidas saame kasutada oma teadmisi, et elada piiratud materiaalsete ressurssidega linnas? Kuidas kujundab hoone inimesi? <milline on kohaliku koht globaalses linnapoliitikas?
Näitusetööd: DAGOpen Arhitektuuribüroo (Eesti) eriprojekt „Sissepääs TAB 2024“, Déchelette Architecture’i (Prantsusmaa) „Tallinna ornamentaalne arhiiv“, Raphael Zuberi (Šveits) “Maa ruum”, Roger Boltshauseri “Maa arhitektuur: traditsioon ja potentsiaal” (Šveits).
Ressurss 2: ehitamise kontseptsioon
Vaadates hooneid mitte ainult kui valmis ehitatud terviklikke vorme, vaid ka mõtestatud süsteeme, kogeme oma linnades mitte ainult turvalisust, vaid ka mõtet. Selles näituse osas käsitletakse hoone sisemise modelleerimise, logistika ja struktuuride moderniseerimise erinevaid kontseptsioone. See avab meile kohaliku arhitektuuri geomeetria, kaasaegsete konstruktsioonide piiratuse, kaitsva arhitektuuri keerukuse ning olemasolevate hoonete peidetud võimalused.
Näitusetööd: Alfredo Vanotti (Šveits) „Prioriteedid-vajadused-
Ressurss 3: materjalide kujundamine
Kuigi materjal on oluline ressurss, millega ehitajad on seotud, leiame lähemal uurimisel, et materjalide kohta on liikvel erinevaid legende, mis ka muutuvad, kuna muutuvad meie teadmised.
Kuidas aga organiseerida materjalikultuuri arhitektuuri ümber? Kuidas meie arusaam materjalidest kujuneb ja areneb seoses arhitektuuriaga? Kuidas dikteerib inimeste pragmaatilisus linnade ehitamise reegleid ja reageerib sotsiaalsetele kriisidele ehituse kaudu?
Näitusetööd: BC Architects (Belgia) „Võrgustik, mitte toode“, CapaulBlumenthal Architekten (Šveits) „Erosioon & paatina“, KAMP Arhitektid (Eesti) “Minecraft”, Pihlmann architects (Taani) „Uuskasutuse uus sõnastus“, ReReRe (Eesti) „Avatud maja päev“, Roger Boltshauser (Šveits) „Maa-
Sümpoosion
TABi avanädalal toimub Eesti Kunstiakadeemias ühepäevane sümpoosioni, mille eesmärk on luua valdkondade ülene debatt. Peaesinejate hulgas on on Taani arhitektuurikriitik Kristoffer L. Weiss; Šveitsi arhitekt Roger Boltshauser; Harkivi linnapea Ihor Terekhov ja paljud teised.
Osalejate täielik nimekiri on leitav TAB 2024 kodulehelt.
Installatsioonivõistlus
Rahvusvaheline
Võistlusele saabus 81 tööd, mille hulgast valis žürii kümme finalisti:
ET LABORA (Oliver Hartley, Ben Rowe, Samuel Young; Suurbritannia, London)
THE AGORA TALLINN (Alysher Sadikov; Läti, Riia)
NO TIME TO WASTE (Matthieu Brasebin, Elisabeth Terrisse de Botton; Belgia,Brüssel)
TECHNO VERNACULAR (Antonio De Paola, Antonio Seghini, Flavio Mancuso; Saksamaa, Berliin)
STACKS OF BLABLA (Zixuan Luo, Bella Wu; USA, Chicago)
THE CLOUD (Liene Jākobsone, Manten Devriendt, Marija Katarina Tambe, Florian Betat; Läti, Riia)
SILICATE DREAMS (Jurģis Prikulis; Itaalia, Treviso)
SOFTSITE (Amelyn Ng, Helen Runting, Rutger Sjögrim; Rooti, Stockholm)
THE LINK (Calin Crudu, Mirjana Jovic; Rumeenia, Bukarest and Saksamaa, Berlin)
BUNDLE SACK STACK (Erik E. Martinez; Mehhiko, Mexico City
Vôitja kuulutatakse välja juulis 2024.
“Oleme positiivse tagasisidega väga rahul. Esile tõusis traditsiooniliste ja kaasaegsete tehnikate kombineerimine ning asjakohase uue esteetika otsimine, mis on inspireeritud materjalide hankimise alternatiivsetest võimalustest. Ilmselgelt seab see meid küsimuse ette, millist avalikku ruumi Tallinn vajab,” ütlevad installatsioonivôistluse kuraatorid Roland Reemaa ja Laura Linsi.