Rakett: loovast keskkonnast sündinud loovad ideed

09. oktoober, 2009


Vähe on neid eestimaalasi, kes ei oleks kuulnud lauset: „Võidab see, kellel on surres rohkem asju!“ Just sellise epohhiloova eneseirooniaga vürtsitatud kampaaniaga avas uksed reklaamiagentuur Rakett.

Rakett ei otsinud uut lähenemist mitte ainult oma töödes, vaid ka ülesehituses ja tegutsemispõhimõtetes. Tavapärase hierarhilise struktuuri asemel kujutab Raketi mesilaspere, nagu nad ennast nimetavad, ühtset õlg õla kõrval tegutsejate ringi. Kõik kaheksa töötajat olid ühtlasi ka agentuuri asutajad ja partnerid.

Agentuuri üks asutajaid ja loominguline juht – poeet, disainer ja reklaamilooja Asko Künnap tunnistab, et „tahtsime luua keskkonna, kuhu inimene tahaks tulla. Ja mitte keegi ei taha tulla tööle. Kõik lähevad palju parema meelega hoopis külla.“ Nii hakatigi päris algusest peale looma kohta, kus inimestel oleks hea olla, ja mis ei oleks nagu üks tavaline töökoht. Kiiskavate kontoripindade asemel katab Raketi kontori seinu soe roheline värv, ning hoolimata sellest, et asutakse linna südames, piiluvad aknast sisse vanad rohelised kastanipuud.

 

Ei reklaami asju, millesse ise ei usu

Ka klientidega suhtlemisel peetakse oluliseks põhimõtet: vähem formaalsusi, rohkem koos ühise eesmärgi nimel tegutsemist.
„Ausus on meie jaoks oluline – me ei reklaami asju, millesse me ei usu“, põrutab Asko. „Kui näeme, et tegemist on mõttetu asjaga, siis nii me ka välja ütleme.“ Rakett ei ole siiani teinud koostööd ühegi kasiino või erakonnaga, küll aga on hakkama saadud mitme silmapaistva sotsiaalkampaaniaga.
„Võidab see, kellel on surres rohkem asju!“ jäi oma otsekohese uudsusega inimestele kõige teravamalt mällu. Seda kampaaniat on aastate möödudes natuke teise nurga alt korratud, sest tundub, et sõnum ei kaotanud oma aktuaalsust niipea. Kui mitte siiani.

Algselt ümbritsevate jaoks arusaamatult idealistliku ülesehituse ja korraldusega kooslus on enda toimimise viisi tänaseks igatpidi tõestanud. Loovast keskkonnast sündinud loovad ideed on agentuuri riiulid aastast aastasse täitnud reklaamimaailma ihaldatud Kuldmunadega.

Ühiselt ümmarguste laudade ümber tegutsev raketlaskond on tänaseks pea kahekordistunud, 15-liikmeliseks. Kuigi kasv ei ole kindlasti olnud omaette eesmärgiks – vastupidi. „Tundub, et kõik meie ümber talitavad justkui tööstusrevolutsiooniaegsete põhimõtete järgi ja tahavad muudkui kasvada ja laieneda. Aga keegi ei juurdle selle üle, kas see on üldse vajalik ja mõttekas. Meie ei taha kasvada!“  lajatab teine asutaja ja agentuuri direktor Priit Isok.

Kasvamise asemel vaadatakse hoopis uute suundade poole. Nimelt Raketist välja kasvanud Revaler on viimastel aastatel suure hooga sisse murdnud kodusesse meelelahutusmaailma:  eestimaalastele ja teistelegi eurooplastele pakutakse erinevaid nutikaid lauamänge. Alustades hämarast ja eluohtlikust „Hundimängust“, Põhja-Euroopa keskaja sõjastrateegiatest kuni kunstioksjoni ja tänapäevase tarbimisrallini välja. Tundub, et ideedest siin lähiajal puudust ei tule.

Soovitused

•    Tuleb rohkem arveid välja saata, kui ise maksta.
•    Rutiin on üks efektiivsemaid asju loovuse tapmiseks.
•    Ausus on oluline, kliendile võimatuid asju lubada ei ole mõtet.
•    Tuleb pidevalt kohaneda ja võtta igast olukorrast parim – raske majandusseis ja vähem tööd? Järelikult on rohkem aega uute ideede genereerimiseks ja ümberkorralduste tegemiseks.
•    Vahepeal tuleks aeg maha võtta. Mõelda selle üle, kas see, millega praegu tegelen, on ikka täpselt see, mida teha tahaks. Ehk on veel oskusi ja andeid, mida saaks rakendada?
•    Tuleb osata iseennast ja oma olukorda kõrvalt vaadata, tajuda asjade seisu suuremas pildis.