PIPIKute autor Riho Luuse: Looge kasulikke asju!
Loov Eesti alustab tänasest igas uudiskirjas tootearenduskeskkonna PESA asukaid tutvustama. Esimesena heidab oma tegemistele valgust Riho Luuse Umbrast, kes on üllatavalt nutikate PIPIKute autor.
Ankeet: Riho Luuse (48), OÜ Umbra – asutatud graafilise disaini büroona 2002a.
PESA Projekt
MÄNGULISTE ÕPPEVAHENDITE SARI – PIPIK 3-12a. lastele
PIPIK on linnu, looma, kala või mõne muu äratuntava olendi kujund, mis teise omasugusega servapidi täpselt kokku klapib ja see omakorda järgmisega. Nii saab lõputult kasvatada tasapindasid. PIPIK = piiramatu pinna kujund.
Idee on luua PIPIKu baasil lastetoodete sari (pusled, lauamängud, õppevahendid, mis õpetaksid läbi mängu lapsele monotoonseid, raskeid või tüütuid õppe-elemente (korrutustabel, tähestik, aastaarvud ajaloos, kohanimed geograafias, mõisted filosoofias, sõnad eri keeltes jne.)
Esimesed PIPIK-lauamängud on sündinud ja jõudnud poolkäsitöönduslike väiketiraashideni. Väikesed eksperdid on neid edukalt testinud ja tagasiside on ka lastevanemate ning pedagoogide poolt positiivne. Kõige populaarsemad on täringuga lauamängud „Elevandi PIPIK“ ja „Korrutuskalake“ aga ka „Tähestik-Madu pusle“ ning värviraamat.
Kuidas leidsid enda äriidee?
Minu äriidee tuli joonistades.
1970-ndatel uurisin luubiga tsaariaegseid rahakupüüre ja postmarke. Püüdsin sealseid mustreid pliiatsiga järele teha
1993 – Huvitav kokkusattumus – aga pärast ERKI-s disaini lõpetamist sattusin tööle väärtpaberite kujundajana trükikotta Vaba Maa. Seal sain oma lapsepõlvemängusid tõsisemalt jätkata. Kord anti ülesandeks kujundada ühele merendusega seotud ettevõttele turvablankett. Joonistasin kajaka, mis teise omasugusega täpselt kokku klappis. Paljundasin teda ja sain pinna, mida võis lõputult kasvatada. Kasutasin seda blanketi põhjarastrina. Nii sündiski minu esimene piiramatu pinna kujund ehk PIPIK.
2008 – MASU ajal oli taas aega tegeleda oma vana hobiga – sündisid uued PIPIKud. Ühel päeval avastasin, et lapsed on arvutist väljaprinditud kavandeid värvipliiatsitega värvinud.
2009 – Valmis „Pipikute värviraamat 1“. See sisaldab ka värviõpetuse ülesannete kogu, mis mõeldud 6-10 a. lastele. Hiljem selgus, et kunstiõpetajad kasutavad seda algklassides värviõpetuse õpetamiseks. Mitmed poed võtsid selle müüki. Tundub, et olin leidnud tootenishi, kus edasi liikuda. Samal aastal sündisid esimesed lauamängud, mille läbivaks vormi-ideeks on PIPIK-pusle.
Millises valdkonnas jäid ettevõtlusega hätta? Mis tähendab sinu jaoks PESAs osalemine?
Minu ettevõtluskogemused piirdusid siiani rohkem igapäevase disainiteenuse pakkumisega. Korraga aga leidsin end tootja ja turustajana. Tundsin end ebakindlalt toote sihtgrupile tutvustamise, turunduse, ekspordi ja tootmise finantseerimise vallas. Kuna tegelen originaalse autoriloominguga, siis vajasin abi autoriõiguste, toote ja kaubamärgi kaitsmisel.
Selles olukorras on aga juhtunud parim – saan PESAs oma ettevõtet praktiliselt ja süstemaatiliselt arendada, küsida nõu oma ala proffidelt kõigis ärisse puutuvates küsimustes. Iganädalane uue ülesande lahendamine ei luba laiselda vaid pakub põnevat mõtlemist ja otsustamist.. See õpetab PESA-lisi oma projektiga tööd tegema, oma tegevusi objektiivselt kõrvalt vaatama ja teistega võrdlema. Innustava emotsionaalse laengu annab seegi, kui kellelgi meist õnnestub selgus ärimudelis kätte saada või tootearenduses uuele tasemele jõuda
Väga OK on videoloengud – sest neid võid üha uuesti vaadata ja ikka leiad mõne uue nüansi või mõttelõnga. Selline virtuaalne õppevorm sobib mulle, ei pea konkreetsel kella-ajal kuhugi kohale minema vaid saan oma aega planeerida. Väljaspoolt Tallinna osalejatele on see eriti hea võimalus.
See kõik näitab, et PESA toimib.
Millised on Umbra tulevikuplaanid?
Selle aasta plaan on leida toimiv turundusnish, optimeerida tootmist ja kasvatada tuntust Tahaks, et Eesti turul oleks esimesed 3-5 korralikku sarjatoodet ja et Eesti lapsed juba teaksid, mis on PIPIK. Plaan on arendada projekt ise-ennast-toitvaks. Hetkel finantseerin seda oma põhitegevuse kasumist. Kavas on uued mängud, kalender ja värviraamat, samuti PIPIKu oma koduleht.
Pikem plaan on luua arenemisvõimeline ja tegus meeskond, kelle ühiseks eesmärgiks on kasulike toodetega rikastada Eestis antavat haridust ja õppekeskkonda. Kui idee toimib Eestis, siis toimib see ka mujal. Seega eksport lähiriikidesse oleks juba korralikku kasumit tootva omaette firma eesmärk.
Üks hea soovitus teistele?
Looge kasulikke asju. Investeerige lastesse.
Umbra tooteid saab täna osta
– Umbra kodulehe kaudu (www.umbra.ee, umbra@umbra.ee, 52 89 929)
– Varsti ka PIPIKu kodulehe kaudu
– Loov Eesti e-poest
– Üksikud tooted on müügil suuremates raamatupoodides, väiksemates mänguasja ja disainipoodides.
Loe veel:
Stella Soomlais: Usalda oma sisetunnet
Karl Annus ettevõtlusest: Ärge tehke midagi, mida teile ei meeldi teha!
Kadri Roht ettevõtlusest: Anna mängule võimalus!
Mauri Abner: head mõttevälgatused tuleb alati üles kirjutada!
Maarja Tali: Mõelge ja unistage suurelt ,tegutsege läbimõeldult ja järjekindlalt!
Igas uudiskirjas tutvustame taas üht PESAkat. Kui soovid saada infot esimesena, telli uudiskiri!