Nutikas jääb maal ellu. Kuidas ergutada loomeettevõtlust maapiirkondades: programmi Loov Eesti+Maa kogemus
Kuidas mõjutavad kultuur ja loomemajandus meie elu? See küsimus on veel selge vastuseta – loomesektori mõju on sageli varjatud. Küll aga tajume seda, kui mõtleme, kus me tahaksime elada, millises keskkonnas, mida on sel meile pakkuda ja kas meil on seal midagi teha. Kui maal põllumajandusega ei tegele, kuidas seal siis endale elatist teenida ja töökohti luua? Kuidas meelitada turiste Eestimaa kaugematesse paikadesse?
Kultuur on majandusele oluline lisandväärtuse andja. Loomingu kaudu saab kujundada riigi kuvandit, kauba või teenuse identiteeti, luua sümboleid ja müüa hoopis kõrgemat hinda maksvaid elamusi. Loomevaldkond võimaldab teha südamelähedast tööd ka neil, kes eelistavad elada suurtest keskustest kaugemal.
Oleme loomemajanduse arenduskeskuses Loov Eesti pühendunud loomemajandusalase teadlikkuse suurendamisele, sest usume, et see aitab kaasa loomesektori täieliku potentsiaali rakendamisele pea kõikides valdkondades, aidates sellega kaasa ka meie linnade ning maapiirkondade konkurentsivõime kasvatamisele, samuti sotsiaalsele ühtekuuluvusele. Aastatel 2015–2019 panime kokku ja korraldasime loomemajanduse arendamiseks maapiirkondades programmi Loov Eesti+Maa. Programmi läbiviimist toetasid EAS Euroopa Regionaalarengu Fondi vahenditest ning Swed- bank. Tänu toetusele oli programm osalejatele soodsam.
Loov Eesti+Maa programmi eesmärk oli pakkuda uusi ja innovatiivseid lahendusi, et aidata ettevõtetel oma tooteid arendada ja ekspordikäivet kasvatada.
Programm oli jagatud nelja etappi. Esimeses etapis peetud innovatsioonilaborites koguti ideid, kuidas oma ettevõttele või tootele uut hingamist anda. Teises etapis, Loov Eesti poolt välja töötatud TeamLabi töötoa formaadis, oli võimalik leida oma meeskondadesse lisajõudu ning tekkinud ideid kogenud mentorite käe all edasi arendada. Kolmandas etapis sai liituda kaheksa kuud kestva veebipõhise tootearendusprogrammiga PESA, milles Eesti juhtivad koolitusspetsialistid andsid juhiseid oma idee arendamiseks. Kui toode juba valmis ning plaan minna välisturule, siis oli võimalik liituda ekspordile suunatud programmiga PESA+, milles sai tuge sihtriigis elavatelt ekspordispetsialistidelt.
Kogu programmi ulatuses oli oluline koostöö ning võrgustumine nii kohalike kui ka sihtriikide ettevõtetega. Võimalik oli kaasa teha kogu programm algusest lõpuni või – vastavalt ettevõtte vajadustele – liituda just endale sobiva etapiga.