Miks on ettevõtetel vaja disaini?
Eesti Disainikeskuse poolt ellukutsutud Disainivedur on ettevõtjatele suunatud koolitusprogramm, mille läbimine aitab mõista disaini võimalusi oma toodete ja teenuste loomisel ja arendamisel. Käisime Kultuurikatlas Disainikeskuse uutes ruumides korraldatud seminaril kuulamas, milliseid võimalusi disaini kasutamine ettevõtetele pakub.
Kokkutulnud ettevõtjatele tutvustati disaini kasutamist mitme kandi pealt- nii disaineri perspektiivist, kui ettevõtja seisukohast. Disainibüroos AKU toimetav Alari Orav jagas alustuseks näpunäiteid, mida ettevõtja peaks silmas disaineriga koostöö puhul silmas pidama.
Mida graafiline disain ettevõttele annab?
AKU käekiri on tuttav enamikele eestlastele – loodud on visuaalne identiteet teiste hulgas Riigikogule, Zen kõnekaardile, arhitektuuribiennaalile ning Tallinn Music Weekile. Pakendidisaini valdkonnas on AKU käsi mängus olnud näiteks Click & Grow ning Coco Active välimuse loomisel. “Kõnetame inimesi läbi mõtestatud ja väga hästi teostatud lahenduste,” selgitas Alari.
Tema sõnul on disain sisuliselt suhtlemine. “Infomüra on tänapäeval suur, samas vahendid on piiratud. Tuleb meeles pidada, et asju saab teha ka soodsalt. Piirang ei ole mitte vabandus vaid võimalus,” Kokomo kohvipakid on hea näide, kus suvekohviku jaoks pakendati kohvi laserpirinditud pakenditesse, mis lõid tootele identiteedi ja nägid head välja. “Ütle asju nii, et see inimestele meeldiks!” rõhub Alari kliendi perspektiivile. Eriti käib see keerulisemate ja korporatiivsete klientide kohta nagu näiteks meditsiin.
Kuidas aga disaini tellida? “Oluline on koostada korralik brief, mis määrab eesmärgi, sisu, detailid. Oluline on tekitada tarbijas usaldus. Disain ei pea tegema eelkõige asju ilusamaks, vaid lahendama mingi probleemi. Formaat, tähtaeg ja eelarve on vaja täpselt paika panna, et asi õnnestuks. Ei ole vaja küsida kõigi ettevõtte töötajate arvamust, julge ise otsus vastu votta!,” soovitab Alari. “Jäta meelde – üks sõnum korraga! Meil on aalt rohem öelda, kui teised soovivad kuulata, seega tuleb sisu hästi filtreerida.”
Artproof – disain tõstab usaldusväärsust
Tänase brändinimega Artproof on 7 aastat Artprint nime all tegutsenud fotolabot. Ettevõtte esindaja Eero Valge sõnul keskendutakse ettevõtmises sellele, mida tehakse kõige paremini – skaneerimne, failitöötlus, print, viimistlus.
“Aastal 2010 kaasasime Brand Manuali. Sellest ajast alates on ettevõte käive kasvanud 25-30%. Raske on mõõta, kui suurt rolli siinkohal just disain mängis, kuid statistika on selline,” kommenteeris Eero.
“Esimesed 3 aastat kasutasime “tean üht kutti”- varianti. 2010. aastal analüüsisime põhjalikult Artprindi olemust – tegelikult see oligi meie jaoks üks suur disainiaasta. Siis viisime ellu Artproof kaubamärgi täieliku kasutuselevõtu koos jaemüügi pakendidisainiga ja messiboksi kujundusega,” selgitas Eero.
Eero sõnul peab ettevõte olema usutav. “Veeb on ettevõtte esimene visiitkaart. See peab õhkama seda, mida tahad müüa ja tunduma usaldusväärne. Selles, kuidas me suhtleme ja müüme, et ole disaini vaja. Kuidas aga tõsta usaldusväärsust üldiselt, tuleb disain mängu,” võtab Eero kokku.
HUUM – ilusad ja nutikad saunakerised
HUUM on hiljuti tuntuks saanud innovatiivse disainiga saunakeriste toomisega. Siim Nellis HUUMist rääkis, kui kaua läks aega enne, kui tänase lahenduseni jõuti. “Soivisime tulla tootega turule, kuid sarnased tooted ehk kerised olid olemas ja mingit konkurentsieelist meil tegelikult ei olnud. Lisaks on Eestis kallis tööjõud võrreldes Aasiaga,” alustas Siim. “Pöördusime EKA poole, mille tulemusena tööstusdisaini tudengid pool aastat meie probleemiga tegelesid. Ülikoolist väljusime kahe väga tugeva lahendusega. Üle aasta läks enne, kui tootmisküpse prototüübini jõuti. Täna on meil ainulaadse disainiga toode.”
“Otsides seeriatootmist selgus paraku, et olime natuke hiljaks jäänud,” rääkis Siim uudse disaini realiseerimisest. “ Meie probleemid olid insenertehnised. Polnud, neid kes suudaks traati painutada. Ka mobiiliäpiga juhitav pult osutus keerulisemaks, kui olime planeerinud. Koostööparneri otsing riistvara loomiseks kestis lõpuks üle aasta.”
Täna toimib lahendus võmaldab sauna käivitades juba näiteks suusarajal viibides. “Tugev toode on tänaseks meid aidanud sisse suurematesse kaubanduskeskustesse. Meiega on ühendust võetud Jaapanist Kanadani,” tõi Siim välja. “Vähem oluline ei ole ka visuaalne identiteet. Soovitame omalt poolt kindlasti oma disaini ka intellektuaalomandi osas kaitsta.”
Kuhu ja miks sõidab sisse Disainivedur?
Mis on disain? Disainiveduri projektijuht Pille-Liis Milvere sõnul on disaini parim defineerida kui loomingulist ja kasutajakesksest probleemikasutamise viisi.
Pille-Liisi sõnul saab Disainveduri puhul rääkida üsna erinevatest kogemustest. “Programmis osalenud Talllinna Sadam tõi välja, et abiks oli, kui disainijuht tuli ja aitas mõelda, mis on valesti. On muutunud ka kogu pakutav teenus, kus allhankijast sai teenusepakkuja. Elektrusüsteemide ettevõtte Onetori puhul muutus lausa kogu väline identiteet samuti. Velveti abiga muudeti koduleht muudeti ära visuaalselt ja sisuliselt, nõnda, et tekitati uue kliendilähenemise.”
Võib öelda, et disain kasvatab käivet, kasumit ja eksporti. “Uuringud on näidanud, et iga disaini investeeritud eur toob kaasa 20 eur kasumit,” toob Pille-Liis välja.
Disainivedur ongi ettevõtjatele suunatud nõustamine, mille läbimine aitab mõista disaini võimalusi teenuste loomise ja arendusel. “Disainivedurit saab võtta kui diagnostigaporgrammi. Kuuks ajaks saab ettevõte disainijuhi, kes annab omapoolse tagasiside ja auditi kuu aja pärast,” selgitas Pille –Liis. “Alustavatel ettevõtetel ei ole sellest siiski veel kasu – soovitame programmi pigem juba tegutsevatele ettevõtetele, kes tunnevad, et võiks oma tegevuse üle vaadata.”
Vaata lisa: http://disainikeskus.ee/et/ettevotjale/disainivedur