Kuidas kodustada loovust?
Loov Eesti ja Eesti Kunstiakadeemia tõid Tallinna Ettevõtluspäeval seminaril „Kuidas kodustada loovust” näiteid, kuidas loovus ja ettevõtlus üksteist toetada saavad, kuidas loomeeettevõtlus loomingut ära ei tapa ning kuidas Kunstiakadeemia saab ettevõtluskultuurile kaasa aidata.
„Kui sul on oma asi öelda, siis tasub pingutada,” ütles EKA professor ja keraamikaosakonna juhataja Urmas Puhkan. Tema sõnul on keraamikul ettevõtjana tegutsedes vaja olla mitmekülgne. Selleks, et üks keraamikaateljee ellu jääks ja tegijatele ka leiva lauale tooks, peaks tegelema autorikeraamikaga, tellimustega, kursuste korraldamisega, temaatiliste ürituste korraldamisega firmadele. Kindlasti ei tohiks unustada näituste korraldamist, sest see võimaldab oma loomingulist poolt toita.
Lisaks ise ettevõtjana tegutsemisele on keraamikutel käimas ka ühisprojektid ettevõtjatega. Puhkan tõi näiteks projekti Toit ja nõu.
„Toitlustajatel on ju nõud olemas ja võiks nagu rahul olla, kuid tegelikult on toidu juures palju rohkem kui vaid alus, millelt süüa. Vajadus originaalsete nõude järele on täiesti olemas, seda oma Eesti asja aga pole. Eestis pole erilist põhjust taldrikut ümber pöörata ja vaadata, kelle looming see on,” rääkis Puhkan. Toidu puhul mängib olulist rolli emotsioon – interjöör, toidu pakkuja asukoht, pakutava toidu iseloom jne. Koostöö tulemusena sünnivad nõud, mis on originaalsed ja kordumatud, sobivad tellija eesmärkidega ja tema ettevõtte kultuuriga, lisaks saavad üliõpilased õppida tehes reaalset tööd. Projektiga liitus 5 partnerit: Pädaste mõis, F-hoone, Blac Taverna, Kamahouse ja Sadhu.
„Võib-olla oleme seni olnud keskendunud vaid toidule, erinevatel põhjustel pole me vaadanud kogu tervikut,” ütles Pädaste mõisa peakokk Peeter Pihel. Nüüd töötatakse koostöös välja nõud, mis sobivad Pädaste filosoofiaga ja pakutava toiduga ning Muhu loodusega.”Üliõpilaste mängulisus lisab kindlasti huvitavaid nüansse,” lisas Pihel.
Lilli Jahilo: Kui teed midagi suure armastuse ja pühendumusega, siis toob see sulle edu
Moedisainer Lilli Jahilo tõi välja loomeinimesele ettevõtluse alustamiseks vajalikud iseloomujooned: ettevõtlikkuse, vastutustunde, algatusvõime, eneseusu. „Alustavatele loomeettevõtjatele tahan südamele panna, et olge julged ringi käima ja oma tooteid tutvustama,” ütles ta.
Ta lisas, et praktikaks on tööstuses töötamise kogemus hästi oluline, samuti kaubanduskogemus. „Kaupluses töötades nägin, kuidas lõpptarbija tooteid näeb ja mida nende juures oluliseks peab ning kuidas mõjub nt kaupade paigutus. Kreekas moemajas töötades jõudsin aga arusaamisele, et Eesti päritolu tasub väärtustada, see on eksootiline,” kirjeldas ta oma erinevaid kogemusi, mis valmistasid teda ette iseseisva ettevõtte loomiseks. Innustust andis ka pere toetus.
Ettevõtet käivitades avastas ta üsna pea, et sellega kaasnes hulk paberitööd, see aga võttis loomingulise tegevuse aega liialt ära. Tuli otsida abilisi. Tänaseks töötab Lilli ettevõttes lisaks temale konstruktor, kelle ta leidis Tallinna Tehnikakõrgkoolist, ja salongi manager, kelle hoida on salongi igapäevane toimimine. „Tuleb leida tasakaal kunstilise poole ja rahateenimise vahel,” rõhutas Lilli. „Kui võtaksin odava ja madalakvaliteedilise kanga, teeksin sellele kiiruga disaini ja müüksin hirmkallilt, siis ma oleksin enda väärtustega vastuolus. Tähtis on alati meeles pidada, miks ma seda ettevõtet teen, oma põhimõtetest ei tohi loobuda. Juhi oma elu ise ja hoia paigas oma väärtushinnangud,” ütles ta.
Tema sõnul aitab loome ja ettevõtluse vahelist tasakaalu hoida moeshowde korraldamine, sellega saab oma käekirja kommunikeerida. Loominguline tuleb olla ka oma toodetel turustamisel Lilli soovitas moeettevõtjatele teha koostööd stilistidega, ajakirjadega, teha koostööd teiste ettevõtetega ja osta ka reklaampinda massimeedias. Tema kogemuste kohaselt on väga hästi töötanud ka sotsiaalmeedia. „Julge unistada ja usu endasse. Ära matki ja ära proovi olla keegi teine,” soovitas Lilli Jahilo.