Kui oskad ühte asja hästi, ei tähenda see, et oskad teha kõike hästi, ütles Aalto ülikooli dotsent Antti Ainamo Marimekko brändi lugu rääkides.
Kui oskad ühte asja hästi, ei tähenda see, et oskad teha kõike hästi, ütles Aalto ülikooli dotsent Antti Ainamo Marimekko brändi lugu rääkides. See aga ei tähenda, et peaks riskide võtmist vältima – kui ikka loteriipiletit ei osta, siis ei võida ka, lisas ta. Loe edasi »
Marimekko edu aluseks oli tugev visioon ja ambitsioonikus. Võib öelda, et Marimekko asutajad Viljo ja Armi Ratia olid õigel ajal õiges kohas: pärast sõda olid Soome disainis uued tuuled, pärast raskeid aegu otsiti midagi värsket. 1949. Aastal asutas Viljo Ratia tekstiilitrüki ettevõtte Printex ja Armi leidis, et sinna oli vaja moodsaid mustreid. Ettevõttesse võeti tööle disainereid ning alustati inimeste harimiseks moeshowdega. Disaineritel keelati teha koopiaid teiste kuulsate disainerite töödest, igaüks pidi omaga välja tulema.
Tuli aga välja, et inimesed ei olnud huvitatud kangastest vaid hoopis kleitidest ja nende tootmiseks käivitati tehas. Kui alguses toimisid kangaste ja kleitide tootmised eraldi, siis mõne aja pärast leiti, et oma kangastest on odavam kleite toota ja nii kujuneski välja Marimekko stiil, mille võis kokku võtta sõnadega vormirõivas indiviididele. Agressiivne eksportturgude otsimine viis selleni, et 9 aasta pärast oli Marimekko kleit Jacqueline Kennedy seljas.
Marimekko disain väärtustas tänavamoodi, sisaldades samal ajal kõrgmoe elemente. Igale mustrile pandi nimi ja kindlasti lisati disaineri nimi. Marimekko kasutas ära ühiskonnas levivaid meeleolusid ja riietus see sümboliseeris naiste vabastatust, olles samal ajal igaühe praktiline disaintoode.
Edust tiivustatuna proovisid Marimekko omanikud kätt nii restoraniäris kui ka arhitektuuris, kuid need katsetused lõppesid halenaljakatena. Nende USAsse disainitud maja oli nii seest kui väljast kole ning ebamugav ning lõpuks lausa libises kallakut mööda alla. Sellised ebaõnnestumised panid ka Marimekko majandustulemused kõikuma. Pärast Armi Ratia surma 1979. aastal ei tundunud ka Marimekko äkki enam nii põnev.
Marimekko uus tõus sai alguse 1991. aastal, kui ettevõtte võttis üle Kirsi Paakkanen. Ta sõnastas uue kontseptsiooni: Marimekko on samal ajal looduslähedane ja linnalik, traditsiooniline ja moodne ning rahvuslik ja rahvusvaheline. Sellisena sai Marimekko bränd uue, sümbolilise tähenduse.
„Marimekko oli mitmes mõttes revolutsiooniline: nad kasutasid mustrite loomisel kunstnikke, tegid neist kunstipärastest kangastest rõivaid, mis olid omakorda disainitud, ning kasutasid ära ühiskonnas valitsevaid meeleolusid. Oma osa oli ka visioonil, kiirel edasiliikumisel, õppimisel ja raskel tööl,“ võttis Ainamo Marimekko õppetunnid kokku.