Inspiration Lunch: Agentide roll äris
Eelmisel nädalal kogunesid Loov Eesti ja Soome Instituudi korraldatud inspiratsioonilõunale need, kes soovisid enam teada agentide rollist loomemajanduse edus. Külas olid Jenni Moberg ja Marit Hohtokari Soomest, Eestot esindas Tallinn Music Weeki juht Helen Sildna.
Marit Hohtokari rääkis üritusel loomemajanduse agentide ja mänedžeride koolitusele keskendunud Sillanrakentajat-programmist, mis viidi Soomes läbi aastatel 2006-2009. “Inimestel ei tule enda talendi müümine hästi välja, mistõttu on agentide ja mänedžeride kaasamine ülioluline” avaldas Marit programmi tagamaid. Tema sõnul eraldasid ja Soome Kulutuuri ja Tööministeerium rahvusvahelistumiseks toetusi loomemajandusele just lobby tulemusena.
Kuid mis vahe on agendil ning mänedžeril? “Kui prodsent organiseerib füüsilisi ja vaimseid ressursse, siis agent otsib kliente, tegeleb läbirääkimistega, valmistab ette lepinguid ning hoolitseb teenuse osutamise eest. Mänedžer aga aitab toodet või teenust välja arendada kuni pakendidisaini ja logistikani välja,” Selgitas Marit
Sillaehitajate project oli küllaltki edukas – selle tulemusena loodi lausa 20 uut ettevõtet. 2009 aastal asutati aga Soomes agentide ja mänedžeride ühing AGMA (the Association of Agents and Managers, kes tegeleb artistidega laiemas plaanis edasi. Üks tuntumaid Soome artiste tutvustavaid üritusi on Staion Finland, mis toimub iga kolme aasta tagasi erinevas riigis – järgmine leiab aset augustis Frankfurdis.
Jenni Moberg on firma 0,7 design asutaja. Ettevõte vahendab disainile keskendunud väikeettevõtteid välisturgudele, seni peamiselt Jaapanisse ja Venemaale. Tema vahendusel on piiri taha jõudnud juba üle 100 kaubamärgi. Sel aastal ilmus tema sulest ka loovmajanduse agenditööle pühendunud raamat ”Keldrist maailma”. Raamatut saab ka üritusel osta.
Jenni sõnul põhineb tema edu, organiseeritus ja kindlameelsus skautide koolitusel. Tema sõnul nõuab igasugune vahendus palju pühendumist. “Võrgustike loomine võtab palju aega ning tööd. Siiski otsivad paljud disainerid ja ettevõtted agente,” lisas Jenni.
“Disaini ja muuda oma teenust pidevalt sobivamaks. Arvesta, et professionaalsed teenused on alati kulukad. Pane paika kliendiga eesmärgid ja hinda teekonda. Ja mis põhiline- ole aus!” soovitas Jenni.
Tallinn Music Weeki peakorraldaja Helen Sildna peab agentide peamiseks rolliks muuta Eesti rahvusvaheliselt nähtavamaks. “Pean tunnistama, et ettevõtlusinfrastruktuur on täna veel kehv nii muusikas kui teistel loomealadel ning puudus on investeeringutest,” sõnas Helen.
TMW loodi aastal eesmärgiga ühendada Eesti muusika kiires tempos rahvusvaheliselt ning tuua kohale pressi. 2010 lood juba Eesti Muusika Arenduskeskus, kes hoolitseb valdkonna arengu eest laiemalt.
Tänasesks kuulub TMW maailma 5 parime showcase-festivali hulka. Ka statistika on muljetavaldav: kui 2009 esines 68 artisti, osales 290 delegaati ja 4000 külalist, siis sel aastal oli Tallinnas juba 227 artisti 20 riigist, 22858 külalist, 813 delegaati ning 70 meedia esindajat.
“TMW on täna saavutanud positsiooni tähtsaima muusikatööstuse üritusena Põhja- ja Baltimaade piirkonnas,” rääkis Helen. “Loomingulisus on kõige kalleim vara, mis Eestil on ning seda peaks kasutama ka Eesti kommunikeerimisel turismisihtkohana,”avaldas Helen arvamust. “Loovusega saad oma tuntust maailmas tõsta ning turism sõltub alati riigi positiivsest imagost.