Iittala lugu – Soome disainiikoon
Iittala lugu sai alguse aastal 1181, mil P. M. Abrahamsson asutas klaasitehase. Klaasi tootmiseks leiti sobiv koht, kus kõik vajalikud materjalid olid kohapeal olemas. Tänaseks on Iittalast saanud Soome juhtiv disainibrand ja –ikoon.
25. mail tutvustati Põhjamaade disainikuu Nordic Look raames Soome saatkonna abiga Soome silmapaistvaid edulugusid. Loov Eesti võtab siinkohal oma tähelepanekud esitlustest kokku.
Iittala disainer Alvar Aalto lõi oma esimese kollektsiooni 1936. aastal ja see on senini tootmises. Rahvusvaheline edulugu sai aga alguse aastal 1937, mil Aalto esitles Pariisi maailmanäitusel oma esimesi kavandeid. Oma kuulsaima kujundi nimetas Aalto alguses eskimo naise nahkpüksteks –kummaline nimi tõmbas tähelepanu jae Iittala juba 130 aastat kestnud lugu sai alguse.
Iittala AS tegevdirektori Anu Hännikäineni sõnul põhineb Iittala edu tugevatel käsitööoskustel, koostööl innovatiivsete disaineritega ja disaini kestlikkusel.
Iittala tooteid toetab tugev kontseptsioon – iga ese tundub , töötab ja kestab nagu Iittala. Tundub nagu Iittala – materjalikasutus ja tunne on alati samasugune, need tooted on osa loodusest. Töötab – disainerite idee kohaselt peavad asjad olema multifunktsionaalsed – neid saab kergesti kombineerida ja neid on lihtne kasutada. Iittala disain kestab – disain on ajatu, ikooniline, tooted sobivad igasse keskkonda ja arvestavad inimeste vajadusi.
Ka teise IIttala disainiikooni Kaj Francki tooted on äärmiselt lihtsavormilised ja minimalistlikud, multifunktsionaalsed, kergesti kasutatavad ja kättesaadavad. Tema töö inspiratsiooniks on läbi aegade olnud ring, ruut ja kolmnurk. Toodete idee järgi otsustab lõppkasutaja ise, milleks ta neid kasutab. Kaj Francki 1952. aastal loodud Teema-seeria ja 1958. aastast pärit Kartio-seeria on siiani tootmises. Need on laia kasutusalaga, mitmeotstarbelised ja kombineeritavad.