Mis juhtus Garage48 häkatonil & CEA treening-seminaril??
Sellel nädalavahetusel toimus Creative Entrepreneurship Academy (CEA) ehk Loomeettevõtluse Akadeemia. Reedel toimunud seminaril arutleti, kuidas saaks riigil või omavalitsustel juba olemasolevaid andmeid kõige paremini kasutada. Kes seminaril esinesid ja mida nad rääkisid, selle kohta saab lugeda siit. Peale seminari startis Garage48 häkaton, mis kestis kuni pühapäeva õhtuni. Kellel veel jõudu ja jaksu üle, osalesid esmaspäeval CEA BootCamp’il Kultuurikatlas, kus räägiti teenuse disainist, ärimudelitest ja nende arendamisest ning treeniti oma ärideed esitlema.
Reede, 19. mai
Seminari lõppedes suunduti Garage48 korraldatavale 48 tunnisele häkatonile, mis oli üks osa Loomeettevõtluse Akadeemiast. Õhtu algas registreerimise ja networkinguga. Tutvuti üksteisega, joodi kohvi ja söödi snäkke. Tundus, et nii mõnigi idee leidis juba enne pitchimisi omale toetajaid. Laval oli iga idee autoril aega 90 sekundit oma idee pitchimiseks. Oli ka päris mitu sellist ideed, mis sündisid kohapeal teiste esitluste ajal, ehk tuldi täiesti spontaanselt. Kokku pitchiti 24 ideed, millest ellu jäi 15. Nimelt pidi iga idee autor endale leidma juurde vähemalt veel 3 inimest, kellega koos siis hakata oma mõtteid teostama. Ideaalse tiimi suurus on 5-7 inimest, kus kõik rollid on täidetud. Osalejate käsutusse anti erinevad andmebaasid, alates Tele2 mobiilside kuni SEB pangaülekannete andmeteni, mis olid loomulikult anonüümsed.
Peale oma lemmiku idee valimist, moodustati meeskonnad. Arutati kontseptsiooni üle, kuidas ja mis suunas edasi liikuda. Kuulati üksteise ettepanekuid ja arvamusi, jagati omavahel ülesanded ning alustati tööga. Oli erinevaid arenguid – mõni tiim alustas tööga kohe, selge siht silme ees, kui teised arutasid veel mitu tundi, et kuidas ja mismoodi ikkagi peaks edasi liikuma. Oli neid, kes jäid ööseks häkkima, oli neid kes läksid südaöösel koju, et öösel magada ja hommikul väljapuhanuna alustada.
Laupäev, 20. mai
Oh neid uniseid nägusid! Mõni polnud magama jõudnud, teine alles ärganud varahommikul. Igatahes kõigil oli toimunud mingisugune progress, kes oli valmis saanud midagi, kes oli oma ideed muutnud. Peamised inimesed, kes magada ei saanud, tundusid olevat arendajad ja andmekogujad. Terve laupäev häkiti intensiivselt, kes parandas kontseptsiooni, kellel ilmusid tehnilised probleemid. Esimene kontrollpunkt oli kohe hommikul kell 10, teine kell 16 õhtul. Igas kontrollpunktis tuli rääkida oma tiimi tegemistest, arengutest ja probleemidest. Ükskki meeskond polnud oma muredega üksinda. Igal ajahetkel oli võimalik küsida abi mentoritelt, oma ala spetsialistidelt, kes siis suunasid ja õpetasid.
Juhtus ka ootamatuid seikasid. Näiteks oli üks tiim minemas just pildistamisele, kui märgati ühte turundajat, kes polnud kerge hilinemise(?) tõttu omale veel tiimi leidnud. Ka temale jagati särk, millega oli asi otsustatud – üks tiim sai omale värsket olekut, motivatsiooni ja uusi mõtteid juurde. Emotsioonid ürituse ajal olid erinevad – oli solvumisi, pisaraid, higi, muretsemist, naeru, rõõmu ja tundeid, mida ei saa sõnadesse panna. Paljud, kes käisid esimest korda või isegi mitmendat korda, ütlesid justkui ühest suust – positiivselt kirjeldamatu!
Pühapäev, 21. mai
Pühapäeval jätkus see mis laupäeval pooleli jäi. Peamiselt tegeleti tehnilistest probleemidest üle saamisega, osad olid esialgsetest plaanidest isegi loobunud ja uutega edasi läinud. Mõni tiim oli lahku läinud, lagunenud kaheks. Oma töö tegi kindlasti ka väsimus ja pinge, mida põhjustas liiga lühike öö. Üldiselt võib öelda, et häkatoni ajal valdab inimesi tunne, justkui tunde oleks ühes ööpäevas liiga vähe ja tegemist metsikult palju!
Viimasel päeval lisaks konktrollpunktide läbimisele tuli igal tiimil ka oma idee pitchimist laval praktiseerida. Esimene kord ilma mikrofonita, teine kord mikrofoniga. Oli väga erineva tasemega esinemisi, kuid kõigi puhul oli näha, et on kõvasti harjutatud ja pingutatud. Enne finaal-pitchimist tegelesid veel kõik tiimid millegagi – mõni nohises probleemide kallal, mõni omaette pitchimist harjutades. Vahepeal ei saanudki aru, kellega keegi räägib, kas endaga, omavahel või on mõne muusaga kuskil.
Lõppude lõpuks tuli igal tiimil pitchimine kordi paremini välja kui harjutades. Pisike pinge on alati abiks 🙂
Kes võitsid?
1. koht PASSPORT EYE – uus ID tuvastussüsteem pankadele, finantsmaailmale
2. koht PSII- Personal Sensitive Identifiable Information – leiab avalikest registritest personaalse informatsiooni
3. koht Verif.me – taustakontroll, kus näeb finantsandmeid ja artikleid inimese kohta
Loov Eesti tegevjuht Eva Leemet andis üle Loomeettevõtluse eriauhinna meeskondadele PSII ja Smart Mobility. Mõlemad tiimid pääsesid Creative Business Cup poolfinaali, lisaks PSII saab võimaluse pitchida oma ideed Latitude59 konverentsil! Palju õnne võitjatele ja ka teistele osalejatele!
Vaata ka teisi võitjaid Garage48 lehelt
Kokkuvõttes võib öelda, et kõik jäid selle nädalavahetusega ülimalt rahule, paljusid võib kindlasti näha ka järgmisel Garage48 üritusel „Tech for Humanity”, kus otsitakse lahendust mõnele ülemaailmsele kriisile.
BootCamp 22. mai 2017
Esinejad: Markko Karu, Juko-Mart Kõlar, Gleb maltsev
22. mail toimus Loomeettevõtluse Akadeemia raames BootCamp, kus Markko Karu rääkis teenusedisaini olulisusest ettevõttes. Keskenduti küsimustele kuidas disain saab ettevõtet aidata, kuidas on see kasutajale kasulik, miks ja mis ajendab kasutajat midagi tegema ning kust muudatustega alustada ning mida jälgida. Markko rõhutas, et fookus tuleks hoida pigem vähematel asjadel kui liiga paljudel: „Tavaliselt seletavad ettevõtted lahti, mida nad teevad ja suudavad teha. Neil on list asjadest, mida nad hakkavad tegema, reaalsuses aga ei juhtu ükski neist lubadustest, ehk see tähendab, et müüd oma ideed üle. Kui annad liiga palju lubadusi, keskendud liiga paljudele asjadele on tulemuseks pooleldi küpsenud asi.” Ehk oma toode või teenus tuleks hoida lihtsana, muidu inimesed ignoreerivad seda, mida on liiga keeruline selgeks õppida või omaks võtta.
Oma esinemise ajal esitas Markko oma publikule mitmeid küsimusi. „Kuidas kaardistada neid märkamatuid hetki, mida saaks teenuse juures täiendada? Näiteks: kuidas teatri külastamine algab? See ei alga teatrist, see algab enne. Millal?” Järgnevat näidet võib kujutada justkui kõverat, millel on kõrg -ja madalseise. Näidendi valimine – riietumine – pileti ostmine – parkimine – jõuad kohale – riietusruum – wc – esimene osa – baarijärjekorras – teine osa – riietusruumi järjekorras – parkimis pilet – jõuad koju – jagad kogemust. Kaardistades olukorda, näed ära kus kliendi rahulolu on kõige madalamal ja selleks saab midagi ette võtta, praeguse näite juhul oli kõrgseis esimese vaate ajal ja madalseis näiteks mõnes järjekorras oodates.
Teiseks esinejaks oli Juko-Mart Kõlar, kes rääkis ärimudelitest ja nende arendamisest.
Kõik meeskonnad täiustasid oma ärimudelit, õppisid seda esitlema ja keskenduma olulisele. Tuleks keskenduda kolmele komponendile: ideele – kas idee on skaleeritav, tiimi potentsiaalile ja turu võimalustele. “Oma ärimudelit esitledes tuleb olla selge ja anda edasi peamine sõnum,” sõnas Juko-Mart ning soovitas hoida meeles kahte lihtsat asja: KISS – keep it simple and stupid (hoia see lihtsana) või „Granny test” ehk kas su vanaema saab sellest aru.
Kõik meeskonnad said palju näpunäiteid ja soovitusi. Juko-Mart Kõlar soovitas meeles pidada, et pitchides oma äriideed,- mudelit või- plaani kellegile, hoia meeles kolme punkti, mis hoiab fookuse sellel, mis on tähtis, ehk: me aitame X, tehes Y ja teenime Z.
Gleb Maltsev’i pitchingu treening oli väga intensiivne. Selle asemel, et näidata slaide ja esineda traditsionaalsel viisil, esitas ta inimestele küsimusi, lasi arvata mille jaoks ta midagi teeb. Näiteks kutsus Gleb inimeste seast ühe ette, kellele ta esitas küsimusi tema tegemiste ja äriidee kohta, sealhulgas ka personaalseid küsimusi. Peale lühikest vestlust pitchis ta selle inimese ideed. Analüüsiti igat sammu – õpiti läbi töö.
Kõigi kolm esinejat olid väga professionaalsed ja andsid lühikese ajaga edasi suurte teadmistepagasi. Selleks korraks kõik, nüüd ei jää muud üle kui oodata järgmise aasta Creative Entrepreneurship Academy’t ehk Loomeettevõtluse Akadeemiat!
Vaata ka Garage48 facebooki lehelt pilte