EPL: Muuseum plaanib Amandus Adamsoni töid näidata 3D-kujul
Kolmemõõtmelisena modelleeritakse nii Russalka kui ka teised Adamsoni tööd. Ajal, mil turgu vallutavad kolmedimensioonilise pildiga raamatud, kinolinal jooksevad kolmemõõtmeliselt ringi sinised humanoidid ja neid jälgivad saalitäied filmivaatajaid, ei jää ka muuseumid käed rüpes istuma, vaid aasta lõpukuudel avatavas Amandus Adamsoni majamuuseumis võib eesti ühe kuulsama skulptori töid vaadata kolmemõõtmelise kujutisena.
Kinofilmile sarnaneva lahendusega tegu siiski ei ole, kujutist ruumiliseks muutvaid prille ei vajata, kujutise loomiseks kasutatakse hoopis kolmemõõtmelist pilti võimaldavaid monitore. „Kõik skulptuurid skaneeritakse või pildistatakse ja modelleeritakse seejärel arvutisse 3D-na,” selgitas Amandus Adamsoni ateljeemuuseumi juhataja Kätlin Janson. „Monitor näitab 3D-pilti ja filmisarnase lahendusega tegu pole.”
Eksponaadi jaoks modelleeritakse kõik 70 Kumu hoidlates ja näitusesaalides olevat Amandus Adamsoni skulptuuri ja kümme monumentaalskulptuuri üle Eesti. Nende seas nii Tallinnas asuv Russalka kui ka Kalevipoja kuju Tartus. „Suuremad teosed tulevad koos võimalikult täpse ümbruse kujutisega, et vaataja saaks täpsemalt aimu, millises keskkonnas see kuju asub,” ütles Janson.
Endisesse Adamsoni suveateljeesse Paldiskis küll ühtegi skulptori teost ei tooda, sest esiteks väiksesse majja kujud ei mahu ja teiseks ei olegi muuseumi haldava Harjumaa muuseumi valduses ühtegi Adamsoni skulptuuri.
Jansoni sõnul on tegu muuseumi jaoks täiesti ainulaadse lahendusega ja ta ei oska otsekohe ka välismaalt analooge tuua. Praegu on tööd järgus, kus kümmekond teost on juba skaneeritud ja neist valmistatakse Tartu firmas 3D Technologies R&D 3D-mudelid. „3D võimaldab kujutise inimesele hästi lähedale tuua, et oleks näha detaile, mida tavaolukorras ei näe ehk sisuliselt võib Russalkale silma sisse vaadata,” sõnas Janson.
Suveateljee on kavas avada novembris, kui Adamsoni sünnist täitub 155 aastat. Mullu alustatud restaureerimistööd on jõudnud faasi, kus välitööd on lõppenud ja majale on paigaldatud tuulelipp. Maja restaureerimistööde üldmaksumus võib ulatuda üle nelja miljoni krooni ja suurem osa rahast on tulnud EAS-i kaudu. Skulptor Amandus Adamson elas oma perega Paldiskis alates 1918. aastast kuni 1929. aastani, mil ta suri. Suveateljee on arvatavasti Amandus Adamsoni enda projekteeritud ja osaliselt ka ehitatud.