EPL: Disainerite vahefiniš sajal meetril
Suurejooneline näitus „100 meetrit disaini” annab ülevaate disainerite viimastest saavutustest: on lustivaid õpilastöid, ohtralt unikaaldisaini ja veidi ka tiražeeritavat toodet massidele.
Hea disain on selline, mida tarbija ei pane tähele – see sulandub ellu ja keskkonda. „100 meetrit disaini” üks mootoritest, tekstiilidisainer Monika Järg rõhutab just disainiarusaama muutust – disain ei ole lihtsalt tooteviimistlus, värvimuutus: „Kuigi meil on rohkelt eri alade esindajaid, kes ennast disaineriks nimetavad, on oluliseks saanud ikka see, mida teed, mitte see, mida ütled end tegevat.”
Disaini eesmärk ei ole pelgalt silmailu pakkuda, disain on meie abimees, mis lihtsustab igapäevatoiminguid. Märksõnadena on disaini lisandunud ökonoomsus, ökoloogilisus ja kõikvõimalikud tunnetuslikud küljed. Üha tehnikaküllasemas maailmas võib väärt disainil olla tundeväärtus. See on disain, mis rõhub empaatiavõimele.
Disainiöö näitused ja Bruno auhinnad on tõstnud disaini pjedestaalile ja tekitanud heale disainile uudisväärtuse. Need asjad ei ole loodud vaid individualistlikust loomislustist ja
-tungist, disaineri mõtlemises peab olema altruistlikku ühiskogemuse taju. Asjade ülekülluse ajal kummitab ju kuklas alati küsimus: mida me tegelikult vajame? Miks me seda vajame? Põhjendus peab sisalduma asjas endas, mitte paberil või peas.
Unistades järgmise aasta Disainiööst, soovib Monika Järg näha osavõtjate hulgas rohkem ettevõtteid, kes teevad koostööd disaineriga.
„Praegu domineerib disainer-üksikettevõtja. See ei ole sugugi ainult disaineri probleem – koostöö puudumisel jääb nii ettevõtte kui ka disaineri potentsiaal kasutamata.”
Monika Järg toob heaks näiteks Bruno loorberitel disainistaariks tõusnud Veiko Liisi piimakannu – see on disain, mis on täiesti kättesaadav kõigile. Hea disain ei ole ilmtingimata selline, mille kõige tähtsam osa on disaineri kõlav nimi. Monika järg usub, et toode ise peab kõnetama.
Disainiöö on arenenud harivas suunas, suunatult nii tegijale kui ka tarbijale – selles on väga oluline ja suurenev osakaal loovust ja mõtet turgutavatel seminaridel, koostööprojektidel, töötubadel.
„100 meetrit disaini”
Eesti uusima disaini näitus
Rotermanni kvartali elevaatorihoones