Creative Business Cup avab alustavatele loomeettevõtetele ukse maailma
Kui MTÜ Loov Eesti võttis aastal 2012 vastu väljakutse, et esindada Creative Business Cup (CBC) konkurssi Eestis, siis oli olukord kardinaalselt teistsugune. Osalevaid riike oli napilt 15 ja ettevõtete tase oli riigiti väga erinev. Kümne tegevusaasta jooksul on ülemaailmne partnerite võrgustik mitmekordistunud ja igal aastal osaleb CBC eelvõistlustel tuhandeid start-up’e, mis tagab Kopenhaageni lõppvõistlusel osalejate väga kõrge taseme.
Pärast kahte koroona-aastat toimus selleaastane CBC Global Finals Kopenhaagenis 27.-28. juunini hübriidse üritusena. Koroonaviirus ja riigiti kehtivad piirangud on jätnud oma jälje, kuid finaalis osales seekord siiski 44 riiki.
Loov Eesti eestvedamisel on CBC-ga liitunud ka Moldova ja Gruusia ning me toetasime ka käesoleval aastal Välisministeeriumi Arengukoostöö vahenditest nendes riikides läbiviidavaid eelvõistlusi ning osalemist lõppvõistlusel Kopenhaagenis. Moldovat esindas Influence Moldova ja Gruusiat Wine Diamond.
Eesti ettevõtted on olnud võistlusel edukad – 2020 võitis globaalse võistluse puidujäärmetest pakkematerjali tootev RAIKU, 2015 jõudis Sorry as a Service TOPP 5 hulka. Käesoleval aastal CBC Global Finals viimasesse vooru jõudnud 5 start-up’i hulgas oli ka Eestit esindanud Myceen.
Karl Pärtel RAIKUst osales paneelis
Esmakordselt oli Loov Eesti esindatud ka rahvusvahelises žüriis, kus lisaks Eva Leemetile osales Eestist veel ka investor ja poliitik Andrei Korobeinik ja startup-influencer Vattan PS.
CBC lõppvõistlusel hindab rahvusvaheline žürii äriideede loomingulisust, innovaatilisust, turu potentsiaali ja meeskonna võimekust idee ellu viia.
Hinnas on maailmamuutvad ideed
CBC põhivõistlusel oli sel aastal hulgaliselt ideid, mis pakkusid lahendusi globaalsetele väljakutsetele, mis seotud kliima muutustega, jäätmemajanduse ja keskkonnaküsimustega.
Eestit esindas sel aastal seenemütseelist disaintooteid välja töötav Myceen. Seenemütseelist kasvatatud keskkonnasäästlikest materjalidest toodetakse täna mööblit ja sisustuselemente ning tulevikus ka ehitusmaterjale.
MyCeenil olid kaasas ka tootenäidised
Noored daamid Šveitsist esitlesid oma lahendust jäätmete taaskasutamiseks ja esimene projekt selles suunas oli banaanikoortest toodetud materjal, mida kasutatakse kingataldade valmistamiseks.
Gruusiat esindanud Wine Diamond avastas uue materjali veinitööstusest – veinikristallidest, mis seni on olnud lihtsalt jääkprodukt, sai nüüd unikaalne materjal ehete kaunistamiseks.
Wine Diamond kasutab veintootmise jäätmeid ehete valmistamisel
Moldova esindaja pitchimas
Võistluse peavõidu viis koju Austriat esindanud Plasticpreneur, kus ettevõtjad on loonud kombineeritud lahenduse mitmetele musta mandri probleemidele nagu plastjäätmete uputus, tööpuudus ja madal teadlikkus ringmajandusest.
Plasticpreneur tõstab teadlikkust ringmajandusest, arendab kogukondi, kes koguvad ja sorteerivad plastjäätmeid ning loob ettevõtteid, kes võtavad kasutusse plastitöötluse seadmed ja õpetab kohalikele nende seadmete kasutamist.
Teine auhinnaline koht läks Lõuna-Koreasse, kust pärit start-up Sleep Ground oli arendanud välja mobiilirakenduse, mis pakub personaalset lahendust unetusele.
Monitooritud unetsüklid analüüsitakse ja nendes leiduvate häirete maandamiseks pakutakse personaalset helilahendust.
CBC lõppvõistluse kolmanda koha pälvis Tšehhit esindanud start-up My Cello. Loominguline meeskond, kelle hulgas ka professionaalne tšellomängija, on loonud 3D prinditud uuendusliku pilli, mille 3 erinevat mudelit vastavad nii amatööride kui ka professionaalidele vajadustele ja võimaldavad ka kodus naabreid häirimata pilli harjutada.
Investorid hoiavad silma peal
Lisaks põhivõistlusele toimus eraldi investorite voor – Investor Pitch, kuhu kandideerinud start-up’id läbisid eelhindamise ja ainult väljavalitud – sel aastal 5 start’up’i – said võimaluse oma ideed investoritest koosneva žürii ees esitleda.
Avafotol: Eestile lõppes Investor Pitch väga hästi – selle võitits MyCeen, kes kuulutati kõige kõrgema investeerimispotentsiaaliga start-up ettevõtteks.
Meie ettevõtjale käisid kaasa elamas Eesti suursaadik Kopenhaagenis hr Mart Laanemäe ja EASi esindaja Taanis pr Lucie Fallesen. Kohtumisel arutleti Taani turule sisenemise võimalusi ja koostööd EASi esindajaga.
Myceeni toodete jaoks on Taani üks sihtturgudest ja nii sai lisaks CBC võistlusele külastatud ka mitmeid potentsiaalseid kliente.
„Myceen’i jaoks oli CBC äärmiselt kasulik! Eelkõige saime kinnitust, et tegeleme olulise probleemiga, millel on globaalne potentsiaal. CBC andis võimaluse kohtuda nii Taani kui ka rahvusvaheliste ekspertidega, kes oskasid läbi oma võrgustike meid õigete inimesteni suunata. Võtsime Kopenhaagenis veedetud ajast maksimumi ja kohtusime ka võimalike koostööpartnerite ja klientidega, kes oskasid meile anda olulist infot Taani turu kohta“, kommenteeris MyCeen kaasasutaja, Siim Karro.
Kahe päeva jooksul kuuldud ja nähtud äriideed annavad kindlustunde, et tulevik on helge ja loovus päästab maailma.
Loov Eesti soovib kõigile osalistele kõrget lendu!
CBC Global Finals osalemist Kopenhaagenis kaasrahastas Ettevõtluse ja Innovatsiooni Sihtasutus Euroopa Regionaalarengu Fondist loomemajanduse arendamise meetmest
Kopenhaagenis toimunud Creative Business Cup Global Finals üritusel osales Loov Eesti tegevjuht ja CBC esindaja Eestis Eva Leemet