Äripäev: “Ajujahi” võidukatest ideedest teostub pool
Kuigi osa “Ajujahi” võitjatest kulutab võiduraha ja läheb tagasi palgatööle, ajab rõivaste taaskasutusprojekti käivitaja Mari Martin elu sisse juba uuele ärile.
Mari moeateljee asub Kadriorus tagasihoidlikus puumajas, kuid ateljee ise meenutab Coco Chaneli töötuba omaaegses Pariisis: nurgas on õmblusmasin ja seinu ääristavad disainrõivad, mis on siiski vallatumad kui möödunud sajandi esimeses pooles.
Ruumi keskel diivanil istub suurte kilavate silmadega kass, kes möirgab sissetulijate peale lõvi kombel, ja Mari kõpskingad teevad kivist põrandal ärevat heli.
Mari istub pliiatssirge seljaga, üks põlv üle teise. Ta ise on väike, aga jutt on suur. “Eesti on väike riik ja siis kõik siin arvavad, et nad on ka ise väikesed,” ütleb Mari. Ta seletab, et Eestis on talente palju, kuid ambitsioonid on väikesed. Selle tõttu pidavadki meie talendid justkui kännu taha kinni jääma. “Meie disainerid on tipptasemel, aga keegi neist pole jõudnud kaugele. Probleem pole disainis, vaid võimekuses viia asju väljapoole.”
Rõivatoojate praak muutub noorte disainerite käe all
Mari sai oma ettevõtmistele hoo sisse tänu “Ajujahi” konkursile, kui võitis projektiga ReUse Republic 175 000 krooni, mille abil loodi ettevõttele kodulehekülg ja oma nägu.
ReUse Republicu äriidee seisneb rõivatootjate praakkauba ümberdisainimises – selle asemel, et nässu läinud riided hävitada, antakse need noortele disaineritele, kes teevad need jälle kantavaks ja omanäoliseks.
EAS uskus rõivaste ümbertöötlemisse samuti ja toetas pärast telesaadet äriplaani poole miljoni krooniga. “Ajujahi” üks korraldajatest Taavi Türner nimetab ReUse Republicut konkursiaastate üheks edukamaks projektiks.
Osa äriplaanidest luhtub aga juba eos. “Tundus mõistlik vaadata peeglisse ja jätta see asi veel sel korral katki,” nentis koduste tuulikute müüki plaaninud Hannes Linno. Ta räägib, et ostjaid oleks tuulikutele olnud ja isegi investor juba ootas, kuid lõplike arvutuste järgi ei tasunud asi ära. Kaks päeva enne “Ajujahi” konkursi lõppu jäi asi katki. Linno ütleb, et on palgatööl edasi, sest teda ootasid uued väljakutsed.
Internetiportaali rate.ee looja ja “Ajujahi” pikaaegse žüriiliikme Andrei Korobeiniku hinnangul teevad ligi pooled finalistid äriplaani teoks, teisel poolel saab enne raha otsa ja kui uut investorit kohe taha ei saada, jääbki asi katki.
“Muidugi on mul vedanud,” ütleb Mari. Samas ei saa suure raha võitu vaid vedamiseks nimetada, sest erinevalt teistest “Ajujahil” osalejatest hakkas Mari oma ideed kohe ellu viima. Ta ei jäänud investoreid ega auhinnaraha ootama. “Tulemused olid näha juba konkursi ajal,” räägib Mari.
Kuigi Mari loodab tulevikus koostööd teha tuntud kaubamärgiga H&M, jääb ta numbritest kõnelemisel hätta. “Ma pean raamatupidamisest järele vaatama,” vastab Mari küsimusele, kui suur on ReUse Republicu käive. Siiski ütleb ta, et äri areneb jõudsalt. Soomes töötavad inimesed asja kallal ja huvi on tuntud ka Rootsis.
Uus projekt läheb kohe töösse
Nüüd teeb Mari juba uut asja. Ta on välja mõelnud lahenduse, kuidas kõige odavamalt saaks disainriiete poodi pidada. Eeskuju on võetud Londoni pop-up-poodidest, mis rändavad ühest kohast teise.
Mari rajab kokkupakitava poe ka Eestisse. Selle ühekordne investeering on ligi 150 000 krooni. Odavaks teeb lahenduse see, et poel pole vaja pidevalt renti maksta. “Võime oma poe avada üllatuslikult Raekoja platsil või hoopis Londonis,” räägib Mari.
Loe täismahus artiklit Äripäevast