Head ideed tulevad väljaspool mugavustsooni, aga kas alati?
„Täna on minu ülesandeks teha teie olemine võimalikult ebamugavaks, sest ainult väljaspool mugavustsooni on võimalik jõuda tõeliselt innovaatiliste ideedeni,“ sõnas Indrek Maripuu tudengitele Iisraelist ja Eestist tootearendusideede crowdsourcing töötoas.
Esmakordselt Tartus toimunud uus tootearendusideede ühisloome (ing k crowdsourcing) töötuba tõi kohale 38 disaini- ja äritudengit Iisraelist ning Eestist. Töötuba andis tudengitele võimaluse lahendada rahvusvahelises meeskonnas Eestis tegutseva ettevõtte tootearenduse väljakutseid ja õppida kasutama klassikalisi teenusedisaini ja äriidee arendamise tööriistu.
Päeva alguses ei teadnud ega osanud ükski osaline päris täpselt ette kujutada, mis toimuma hakkab. „Ma arvasin, et tuleb igav ja teoreetiline päev, aga ma eksisin,“ rääkis üks tudeng Eestist. Teine nõustus temaga, sõnades, et põnev oli ragistada ajusid koos tudengitega Iisraelist, sest lähenemine ülesannetele oli kohati vägagi erinev. Üritusel osalenud Mihkel sõnas, et eriti meeldis talle erinevate piltidega ideede genereerimine, sest see toimis väga hästi. “Kasutan seda kindlasti veel,” lisas ta.
Lähteülesande said tudengid disaini- ja mööblitootmisettevõttelt Sisuko, mis valmistab koos sisearhitektidega eritellimusmööblit. Ülesandeks oli päeva lõpuks esitada innovaatilisele lauale uus tootepakendiidee või mõelda välja uusi tooteid, mis kuuluksid innovaatilise lauaga n-ö ühte perekonda.
„Minu teada pole Eestis varem konkreetselt ühe ettevõtte näitel tootearendusideid crowdsourcitud,“ rääkis üritusest Indrek ja lisas, et küll aga on palju näited valdkondadeülestelt arendusmaratonidelt.
Osalejatele andis töötuba ühtlasi ka hea ülevaate sellest, kuidas toimub ettevõtetes tootearendus ja kuidas on võimalik lahendada tootearenduse väljakutseid. Ettevõtte jaoks peitus kasu suures hulgas läbitöötatud ideedes, mis on vabad „me oleme ju alati nii teinud“ hoiakust. Iisraeli tudengid osalesid rahvusvahelise projekti CLEVER raames ja tulid Jeruusalemma Bezalel Academy’st ja The College of Management Academic Studies (The COLLMAN) ning nii nagu oligi planeeritud, lisasid nad kogu üritusele rahvusvahelist väärtust, tuues kaasa oma kogemused ja praktikad kodumaalt.
„Sel korral kahjuks ühtegi sellist põrutavalt uudset ideed välja ei käidud – selle võib suure tõenäosusega panna ajanappuse alla ,“ kommenteeris töötuba Indrek. Temaga nõustus Sisuko juht, kelle sõnul oleksid nad pidanud osalejatele lähteülesande konkreetsemalt kirja panema. „Andsime tudengitele natukene liiga palju vabadust. Järgmisel korral peaks taolises töötoas andma ainult ühe lahendamist vajava probleemi, millele kogu energia suunata.
Lühikese ajaga tuli tudengitel teenusedisaini ja äriidee arendamise tööriistad omaks võtta ja neid rahvusvahelises meeskonnas ka kasutada. Nende sõnul pidas Indrek ka oma päeva alguses välja hõisatud lubadusest kinni – kõik olid sunnitud oma mugavustsoonist välja tulema ja võõrastega meeskonnad moodustama, kuid taoline harjumatu olukord oli pigem meeldiv ja õpetlik. Oma aega pidi targasti ära kasutama, sest seda oli vähe, kui mitte puudu.
„Taoline ürituse formaat oli esmakordne ka meie jaoks. Vaatamata ajanappusele, tuli tudengitelt siiski väga loovaid ja häid ideid, mida annab kindlasti mingis kontekstis kasutada ja edasi arendada,“ rääkis üritusest Loov Eesti tegevjuht Eva Leemet.
Töötuba toimus 3. oktoobril Spark Demo majas Ettevõtluskülas. Selle viis läbi Indrek Maripuu, kelle peamine fookus on mõttemustrite murdmine ehk nutikus ja teistmoodi mõtlemine. Indrek koolitab ja nõustab organisatsioone peamiselt nende ärimudeli- ja tootearendusprojektides.
Tootearenduseideede crowdsourcing töötuba on osa Loov Eesti+Maa II projektist, mida rahastatakse Euroopa Regionaalarengu Fondist loomemajanduse arendamise meetmest.