Kaasaegse Kunsti Eesti Keskuse 2016. aasta kokkuvõte
27. detsember, 2016
Kaasaegse Kunsti Eesti Keskusel oli rõõm korraldada ja osaleda 2016. aastal põnevatel sündmustel Eesti kunstielus, mis süvendasid Eesti kunsti rahvusvahelistumist, valdkondlikku koostööd ning aitasid kaasa rääkida ühiskondlikes debattides. KKEK tõi 2016. aastal Eestisse kõnelema ja kohaliku kunstiväljaga tutvuma ligi 30 kunstnikku ja kunstiteadlast kaheteistkümnest erinevast riigist. Allpool on ära toodud kokkuvõte möödunud tööaasta eredamatest sündmustest ja tegevustest.
Kaasaegse Kunsti Eesti Keskuse projektid aastal 2016:
Loenguseeria koostöös Eesti Kunstiakadeemia Kunstiteaduse ja Visuaalkultuuri Instituudiga
2015/2016 hooajal esinesid Tallinnas rahvusvahelised kriitikud, kuraatorid ja kunstiteadlased, kes pidasid avaliku loengu ja seminari ning tutvusid Tallinna kunstiväljaga. Külastusele eelnes avalik lugemisgrupp. Jaanuaris alustas 2016. aastat kunstitöö tingimusi uurinud Poola kunstiaktivistJoanna Figiel. Veebruaris esines kriitik ja digiajastu kunsti uurijaOrit Gat.Märtsis esines kunstiajaloolane ja näituste uurijaDorothea von Hantelmann. Loenguseeria lõpetas maineka kunstiajakirja Frieze väljaandja Jörg Heiser. 2015. aasta sügisel esinesid sama sarja raames kunstikriitikJan Verwoert, kuraatorBeatrice von Bismarck. Loenguid on võimalik vaadataEKA Vimeo lehelt.
Veneetsia biennaal
57. Veneetsia biennaali Eesti paviljoni konkursi võitsid kunstnikKatja Novitskova(pildil) ja kuraatorKati Ilvesprojektiga„Kui sa vaid näeksid, mida ma su silmadega olen näinud“. Projekt lähtub Katja Novitskova loomingule omasest intrigeerivast visuaalsest keelest, millega ta jutustab lugusid kaasaja kõrgtehnoloogilisest digiühiskonnast. 1895. aastal alustanud Veneetsia kunstibiennaal on vanim ning suurim rahvusvaheline kunstifoorum kogu maailmas. Eesti osaleb oma paviljoniga Veneetsias alates 1997. aastast, seega on 2017. aasta paviljon järjekorras üheteistkümnes. 57. rahvusvaheline Veneetsia kunstibiennaal toimub 13.05 – 26.11.2017.
Kunstikonkurss “Rändajad ja kohanejad. Kogukondade lood üle Eesti”
2015. aasta novembris välja kuulutatud EV100 kunstikonkursile “Rändajad ja kohanejad. Kogukondade lood üle Eesti” laekus tähtajaks, 1. märtsiks 25 taotlust. Taotlustes andsid tooni uurimisprojektid, mis püüdsid mõtestada eestlaste erinevaid identiteete väljarändajatena 19. sajandist tänaseni, uute kogukondade lõimumist ning mitmekesisuse väärtustamist tänases Eestis. Välja valiti seitse toetust saavatprojekti, mis viiakse ellu Eesti Vabariigi 100. sünnipäeva tähistamise ajal 2017. ja 2018. aastal.EV100kunstiprogrammi edasiarendamine koostöös Riigikantselei, EKKAKi ja näitusepindadega jäktub täies hoos 2017. aastal. EV100 kunstiprogrammi koordineeribKadi Kesküla, kes asus tööle 2016. aasta oktoobris.
Koostöö IHME festivaliga
Paari aastaga on KKEKi traditsiooniks saanud koostöö Helsingi avaliku ruumi kunstifestivaliga IHME. 2016. aastal oli IHME kunstnikuks Tšehhi päritoluKaterina Šeda, kelle kunstiprojekt “Trammimuusikute tuur” tõi Helsingi trammidesse tänavamuusikuid maailma erinevatest nurkadest. Katerina Šeda ja festivali korraldajaPaula Toppilakülastasid Tallinna ning KKEK korraldas 23.02 Katerina Šeda avaliku loengu ja 24.02 viis läbi trammimuusikute tuuri satellitürituse Tallinna trammides Eesti tänavamuusikutega. Kunstnikule ja festivali korraldajale jäi Eesti muusikutest silma seto rahvamuusika ansambelKiiora(pildil), kes kutsuti esinema Helsingisse IHME festivalile.
Rahvusvaheline konverents “Kunst digikapitalismi ajastul”
Rahvusvaheline konverents„Kunst digikapitalismi ajastul“(05. – 06.05) keskendus töökultuurile kaasaegse kunstielu kontekstis. Tänavu on iga kuuga järjest aktuaalsemaks muutunud küsimus, milliseid funktsioone võiks riiklikult rahastatud kunstiinsitutsioonid tänases päevas täita? Kuidas sobituvad Eesti kunstiinstitutsioonid 1990ndatel välja arenenud kunstisüsteemi? Kuidas on võimalik vastu pidada kunstnikuna süsteemis, mis pidevalt nõuab kunstnikult uusi vaimustavaid teoseid? Konverentsi peaesineja oli itaalia filosoof, meediaaktivist ja marksistlik teoreetik Franco„Bifo“Berardi. Konverentsil esinesid:Daniele Monticelli, Rebeka Põldsam, Grégory Castera, Valeria Graziano, Margit Säde, Katja Novitskova, Stephan Dillemuth, Sandra Jõgeva, Maria Arusoo, Olga Temnikova, Kadri Laas, Maria-Kristiina Soomre, Taru Elfving, Kadri Karro. Konverentsi kandsid üle Postimeesonlineja ERRi kultuuriportaal. Konverentsil viibisid lisaks Eesti kunstitegijatele KKEKi külalistena Põhjamaade koostööprogrammi kuraatorid Soomest ja Norrast ning Helsingi Aatlo ülikooli kuraatoriõppetooli CuMMA tudengid.
Põhjamaade koostööprogramm
Põhjamaade rahastusfondi KulturKontakt Nord toetusel korraldas KKEK 2016. aastal kunstivõrgustiku kohtumisi, kus Norra, Soome ja Eesti kuraatorid ja kunstnikud tutvusid üksteise kaasaegse kunstielu väljakutsetega. Koostööprojekti partnerid olidFrame Contemporary Art FinlandjaOffice for Contemporary Art, Norway. Mai alguses külastati Tallinna kunstiinstutsioone, kunstnike ateljeesid ja konverentsi “Kunst digikapitalismi ajastul”, septembris tutvuti Oslo ja Bergeni kunstieluga ning novembris Helsingi kunstirahastuse probleemidega, galeriidega ja osaleti residentuuride teemalisel konverentsil ja etenduskunstide festivalil “Baltic Circle”. Koostööprogrammist on juba sündinud mitmeid uusi ettevõtmisi. Näiteks osalesKristi Kongi Tallinna külastanudGabriel Mestrekutsel Kopenhagenis kunstinädala ajal näitus-aktsioonil “PERFORMANC€ CURR€NCY”. Samuti Gabriel Mestre initsiatiivil on veebruaris tulekulFlo Kasearuvideoteose näitamineMunaliMehhiko rahvusmuuseumis Mexico Citys. Tromso kunstimuuseumi kuraatorLeif Magne TangenkutsusAnu Vahtraveebruariks residentuuri. Tulekul on ka mitmeid Eesti-Soome suunalisi projekte.
Jaanus Samma näitus “NSFW. Esimehe lugu” Okupatsioonide muuseumis
14. aprillil avas KKEK koostöös Okupatsioonide muuseumiga Jaanus Samma näituse“NSFW. Esimehe lugu”(kuraatorEugenio Viola). 2015. aastal 56. Veneetsia kunstibiennaalil Eestit esindanud näitus jutustas ajalookäsitluses seni rääkimata jäänud loo Nõukogude Liidu okupatsiooni perioodi repressioonidest homoseksuaalsetele meestele. Näituse avamisel kõneles Riigikogu esimeesEiki Nestor. 14. aprillist 9. oktoobrini avatud näitust külastas Okupatsioonide muuseumi andmetel kuue kuu jooksul umbes 13 000 inimest. (Pildil näituse toimkond (vasakult): Okupatsioonide muuseumi direktorMerilin Piipuu, KKEKi projektijuhtRebeka Põldsam, KKEKi juhatajaMaria Arusoo, kuraator Eugenio Viola, kunstnik Jaanus Samma, Okupatsioonide muuseumi näituste juhtSander Jürisson).
Suveprogramm
Suve lõpul külastasid Eestit ning andsid avaliku loengu kuraatorMarko Stamenkovič jaThe Book Lovers Project(David Maroto ja Joanna Zielinska).Suvised külalised tutvusid ka kohaliku kunstiväljaga. Marko Stamenkovič külastas muuhulgas ka Tanel Randerijuhatusel Tartuga ning Tartmusi töö ja kollektiiviga ning kunstikogujaMargus Punabiga. Kunstnike kirjanduspraktikast huvitatud uurimisprojekti The Book Lovers eestvedajad võtsid kaasa mitmeid Eesti kunstiraamatuid ning külastasid ka kohalikku kirjastust ja raamatupoodi Lugemik.
Flo Kasearu Gwangju biennaalil
Maailma üks tippkuraatoreidMaria Lindkoos Utrechti Casco projekti juhiBinna Choigakutsus Flo Kasearu osalema Gwangju biennaalile (02.09. – 06.11.2016). Gwangju biennaal on üks olulisemaid rahvusvahelise kaasaegse kunsti üritusi maailmas. Sel korral oli teemaks kunstiteos ning selle roll ja võimalused maailmapoliitilises argipäeavas. Flo Kasearu esines biennaalil oma teosega “Uprising” ning lõi uue teose, milleks oli nn “aednikuvahetus” Lõuna-Koreaga. Nimelt kutsus kunstnik Flo Kasearu Majamuuseumi hoovi professionaalse Korea aedniku, kes lõi hoovi aasiapärase aiaseade. Kogu protsessi jälgis kaamera ning aia valmimist Pelgulinna hoovis oli võimalik jälgida interneti ülekande abil ka Gwangju näitusesaalis. KKEK oli Flo Kasearu projektijuht.
USA kunstnikud ARSi projektiruumis
7. oktoobril avas KKEK koostöös New Yorgi galeriiga Art in General kahe New Yorgi kunstniku,David Kennedy Cutleri(teos pildil) jaJuntae TeeJay Hwangi,näituseEesti Kunstnike Liidu ARSi projektiruumis. David Kennedy Cutleri näituse “Force Quit” (kuraatorKristen Chappa) viitas kinni jooksnud süsteemis ellujäämisele, tõmmates sellega paralleeli kaasaja kiire digikapitalismiga. Juntae Teejay Hwangi näitus “Sinine lõhekala” (kuraatorAnne Barlow) tegeles identiteedi- ja pagulasprobleemidega. Näitus oli esimene osa koostööprojektist New Yorgi legendaarse galeriiga Art in General, mille välissuhtluse programmi toel varem tehtud koostööprojekte näiteks Riia kaasaegse kunsti keskusega kim?. Järgmisel aastal on oodata Eesti kunstnike näitust Art in Generalis New Yorgis.
Kaasaegse kunsti uudiskiri
2014. aastal ilmuma hakanudkaasaegse kunsti uudiskiritähistas sel aastal oma teist sünnipäeva. 2016. aastal on nädalasündmuste kalendrina alustanud uudiskiri muutunud teemapõhiseks, mis koonduvad ühe rahvusvahelisest kunstimeedast tõlgitud artikli ümber. Sel aastal ilmusidKaisa Kaeratõlkes artiklidErik Krikortzilt,Orit Gatilt,Franco Berardilt,Alex Greenbergerilt,Andrew Berardinilt, Ingeborg Harmsilt(Texte Zur Kunst),Coco Fuscolt, ningintervjuu Dara Birnbaumiga. Uudiskiri on avaldanud Eesti ja välismaa kunstnike teoseid, et tutvustada päevakohaseid reaktsioone kaasaegses kunstis. Rubriigis #kuumteos on aasta jooksul näha saanudKadi Estlandi, Helena Keskküla,Laivi,Shana MoultonijaJaakko Pallasvuoteoseid. KKEKi 25. juubeli puhul ilmub 2016/2017 hooajal ajaloorubriik Kollane. Populaarsemad artiklid on jõudnud edasi Müürilehe veebi, ERRi kultuuriportaali ja mujale, neist silmapaistavamad on olnud näitekskaasaegse kunsti horoskoop,naistepäeva statistikanais- ja meeskunstnike näitustega jasuur suvekalender.Aasta lõpus valmisid uudiskirja kleepsud ning uudiskirja reklaam ilmus kogu aasta Müürilehes. 2017. aasta uudiskirjade eesmärgiks on laiendada regionaalsete ja põlvkondlike kajastuste haaret. Lisanduvad lähiregiooni uudised, eesotsas Soome rubriigiga.
Praktika KKEKis
KKEK pakub tudengitele praktikavõimalusi, et aidata kaasa kohaliku kunstivälja professionaalsele arengule. Võimalik on valida erinevate suundade vahel, mille aluseks on Keskuse prioriteedid ja töövaldkonnad. 2016. aastal pakkus KKEK konverentsi “Kunst digikapitalismi ajastul” raames projektijuhipraktikat, millest võtsid osa TTÜ ja Tartu Ülikooli tudengid. Lisaks jätkab KKEK raamatukogu loendi digiteerimisega informaatika tudengite praktika abil. Aasta alguses lõppes EKA kunstiteaduse magistrandiEvelyn Raudsepaosaval juhtimisel kunstiteadlaste magistrantide praktika “Kunstiteaduse koolituur”, mis viis kümmekond tudengit koolidesse üle Eesti tutvustama oma uurimistööd ja eriala. 2017. aastal jätkuvad praktikavõimalused nii Veneetsia biennaalil kui KKEKi arhiivides.
KKEKi töötajate koostööprojektid
Väljaspool põhiprogrammi osalesid KKEKi töötajad erinevates projektides:
– KKEKi tiim külastas aprillis Eesti Kaasaegse Kunsti Arenduskeskuse kutsel Brüsseli kunstinädalat. Valmisid reportaažid kaasaegse kunstiuudiskirjasjaPostimehes.
– Seto Talumuuseumis avati 1. juunil näitus “Kaetud peaga naised”, mille kuraatorid olid folkloristAndreas Kalkunja Rebeka Põldsam. Vaata reportaaži näituse avamisestMüürilehesjaintervjuud Andreas Kalkuniga. (Pildil detail näitusevaatest, autor: Alar Madisson)
– 8. septembril avati Maria Arusoo kureeritud näitus“Winter is Coming (Homage to the Future)” Viinis Georg Kargli galeriis. Näitus valmis Viini galeriide nädalacurated byraames. Näitusel osales teiste seas kolm Eesti kunstnikku:Kris Lemsalu, Triin Tamm, Merike Estna. (Näituse avamisereportaažkaasaegse kunsti uudiskirjas,dokumentatsioonKKEKi Facebookis)
– Maria Arusoo osales septembri lõpus Chicagos Hyde Park Artresidentuurprogrammisja andis kaks avalikku seminari kunstiinstitutsioonide haldamisest ja kureerimisest ning tutvustas KKEKi tegevusi ja Eesti kunstivälja Chicago Art Institute’is.
– 29. oktoobrist 5. novembrini korraldas Kanuti Gildi SAAL etenduskunstide festivali“Nu Performance 2016”, mida kureeris Maria Arusoo. Pealkirja all “Corporate Occult_let’s talk about the body baby” käsitlesid esinejad keha teemasid kaasaegses ühiskonnas. (Intervjuu Maria Arusooga Areenis,intervjuu festivali esinejaPeachesegaFeministeeriumis,Anne VetikuarvustusPeachese kontserdist Postimehes,Hanno SoansiarvustusPostimehes, intervjuuMaria Metsalu, Maria JuurejaMaria ArusoogaEesti Päevalehes,Kaja Kannuarvustusajakirjas Teater.Muusika.Kino,fotoseeriaPeachesest jaBlack Crackeristajakirjas Slacker)
Lisainfo:
Kaasaegse Kunsti Eesti Keskus post@cca.ee