Kaasaegse Kunsti Eesti Keskuse 2016. aasta kokkuvõte

27. detsember, 2016
Kaasaegse Kunsti Eesti Keskusel oli rõõm korraldada ja osaleda 2016. aastal põnevatel sündmustel Eesti kunstielus, mis süvendasid Eesti kunsti rahvusvahelistumist, valdkondlikku koostööd ning aitasid kaasa rääkida ühiskondlikes debattides. KKEK tõi 2016. aastal Eestisse kõnelema ja kohaliku kunstiväljaga tutvuma ligi 30 kunstnikku ja kunstiteadlast kaheteistkümnest erinevast riigist. Allpool on ära toodud kokkuvõte möödunud tööaasta eredamatest sündmustest ja tegevustest.

Kaasaegse Kunsti Eesti Keskuse projektid aastal 2016:

Loenguseeria koostöös Eesti Kunstiakadeemia Kunstiteaduse ja Visuaalkultuuri Instituudiga
2015/2016 hooajal esinesid Tallinnas rahvusvahelised kriitikud, kuraatorid ja kunstiteadlased, kes pidasid avaliku loengu ja seminari ning tutvusid Tallinna kunstiväljaga. Külastusele eelnes avalik lugemisgrupp. Jaanuaris alustas 2016. aastat kunstitöö tingimusi uurinud Poola kunstiaktivist Joanna Figiel. Veebruaris esines kriitik ja digiajastu kunsti uurija Orit Gat. Märtsis esines kunstiajaloolane ja näituste uurija Dorothea von Hantelmann. Loenguseeria lõpetas maineka kunstiajakirja Frieze väljaandja Jörg Heiser. 2015. aasta sügisel esinesid sama sarja raames kunstikriitik Jan Verwoert, kuraator Beatrice von Bismarck. Loenguid on võimalik vaadata EKA Vimeo lehelt.

Meedias:
Orit Gati artikkel “Mida teha pärast näitust” eesti keeles
Intervjuu Dorothea von Hantlemanniga Sirbis
Intervjuu Jörg Heiseriga Sirbis 

Veneetsia biennaal
57. Veneetsia biennaali Eesti paviljoni konkursi võitsid kunstnik Katja Novitskova (pildil) ja kuraator Kati Ilves projektiga „Kui sa vaid näeksid, mida ma su silmadega olen näinud“. Projekt lähtub Katja Novitskova loomingule omasest intrigeerivast visuaalsest keelest, millega ta jutustab  lugusid kaasaja kõrgtehnoloogilisest digiühiskonnast. 1895. aastal alustanud Veneetsia kunstibiennaal on vanim ning suurim rahvusvaheline kunstifoorum kogu maailmas. Eesti osaleb oma paviljoniga Veneetsias alates 1997. aastast, seega on 2017. aasta paviljon järjekorras üheteistkümnes. 57. rahvusvaheline Veneetsia kunstibiennaal toimub 13.05 – 26.11.2017.

Meedias:
Ingliskeelne uudis Artnet News lehel
Intervjuu Katja Novitskovaga Postimehes
Intervjuu Katja Novitskovaga saates “OP!”

Kunstikonkurss “Rändajad ja kohanejad. Kogukondade lood üle Eesti”
2015. aasta novembris välja kuulutatud EV100 kunstikonkursile “Rändajad ja kohanejad. Kogukondade lood üle Eesti” laekus tähtajaks, 1. märtsiks 25 taotlust. Taotlustes andsid tooni uurimisprojektid, mis püüdsid mõtestada eestlaste erinevaid identiteete väljarändajatena 19. sajandist tänaseni, uute kogukondade lõimumist ning mitmekesisuse väärtustamist tänases Eestis. Välja valiti seitse toetust saavat projekti, mis viiakse ellu Eesti Vabariigi 100. sünnipäeva tähistamise ajal 2017. ja 2018. aastal. EV100 kunstiprogrammi edasiarendamine koostöös Riigikantselei, EKKAKi ja näitusepindadega jäktub täies hoos 2017. aastal. EV100 kunstiprogrammi koordineerib Kadi Kesküla, kes asus tööle 2016. aasta oktoobris.

Meedias:
Uudis Postimehes
Uudislõik “Aktuaalses kaameras”
Artikkel Annika Haasi projektist Eesti Ekspressis

Koostöö IHME festivaliga
Paari aastaga on KKEKi traditsiooniks saanud koostöö Helsingi avaliku ruumi kunstifestivaliga IHME. 2016. aastal oli IHME kunstnikuks Tšehhi päritolu Katerina Šeda, kelle kunstiprojekt “Trammimuusikute tuur” tõi Helsingi trammidesse tänavamuusikuid maailma erinevatest nurkadest. Katerina Šeda ja festivali korraldaja Paula Toppila külastasid Tallinna ning KKEK korraldas 23.02 Katerina Šeda avaliku loengu ja 24.02 viis läbi trammimuusikute tuuri satellitürituse Tallinna trammides Eesti tänavamuusikutega. Kunstnikule ja festivali korraldajale jäi Eesti muusikutest silma seto rahvamuusika ansambel Kiiora (pildil), kes kutsuti esinema Helsingisse IHME festivalile.

Meedias:
Intervjuu Katerina Šedaga Areenis
Eestikeelne teade IHME kodulehel

Rahvusvaheline konverents “Kunst digikapitalismi ajastul”
Rahvusvaheline konverents „Kunst digikapitalismi ajastul“ (05. – 06.05) keskendus töökultuurile kaasaegse kunstielu kontekstis. Tänavu on iga kuuga järjest aktuaalsemaks muutunud küsimus, milliseid funktsioone võiks riiklikult rahastatud kunstiinsitutsioonid tänases päevas täita? Kuidas sobituvad Eesti kunstiinstitutsioonid 1990ndatel välja arenenud kunstisüsteemi? Kuidas on võimalik vastu pidada kunstnikuna süsteemis, mis pidevalt nõuab kunstnikult uusi vaimustavaid teoseid? Konverentsi peaesineja oli itaalia filosoof, meediaaktivist ja marksistlik teoreetik Franco Bifo Berardi. Konverentsil esinesid: Daniele Monticelli, Rebeka Põldsam, Grégory Castera, Valeria Graziano, Margit Säde, Katja Novitskova, Stephan Dillemuth, Sandra Jõgeva, Maria Arusoo, Olga Temnikova, Kadri Laas, Maria-Kristiina Soomre, Taru Elfving, Kadri Karro. Konverentsi kandsid üle Postimees online ja ERRi kultuuriportaal. Konverentsil viibisid lisaks Eesti kunstitegijatele KKEKi külalistena Põhjamaade koostööprogrammi kuraatorid Soomest ja Norrast ning Helsingi Aatlo ülikooli kuraatoriõppetooli CuMMA tudengid.

Meedias:
Intervjuu Franco Berardiga Postimehes
Franco Berardi loeng Youtube’is

Põhjamaade koostööprogramm
Põhjamaade rahastusfondi KulturKontakt Nord toetusel korraldas KKEK 2016. aastal kunstivõrgustiku kohtumisi, kus Norra, Soome ja Eesti kuraatorid ja kunstnikud tutvusid üksteise kaasaegse kunstielu väljakutsetega. Koostööprojekti partnerid olid Frame Contemporary Art Finland ja Office for Contemporary Art, Norway. Mai alguses külastati Tallinna kunstiinstutsioone, kunstnike ateljeesid ja konverentsi “Kunst digikapitalismi ajastul”, septembris tutvuti Oslo ja Bergeni kunstieluga ning novembris Helsingi kunstirahastuse probleemidega, galeriidega ja osaleti residentuuride teemalisel konverentsil ja etenduskunstide festivalil “Baltic Circle”. Koostööprogrammist on juba sündinud mitmeid uusi ettevõtmisi. Näiteks osales Kristi Kongi Tallinna külastanud Gabriel Mestre kutsel Kopenhagenis kunstinädala ajal näitus-aktsioonil “PERFORMANC€ CURR€NCY”. Samuti Gabriel Mestre initsiatiivil on veebruaris tulekul Flo Kasearu videoteose näitamine Munali Mehhiko rahvusmuuseumis Mexico Citys. Tromso kunstimuuseumi kuraator Leif Magne Tangen kutsus Anu Vahtra veebruariks residentuuri. Tulekul on ka mitmeid Eesti-Soome suunalisi projekte.

Jaanus Samma näitus “NSFW. Esimehe lugu” Okupatsioonide muuseumis
14. aprillil avas KKEK koostöös Okupatsioonide muuseumiga Jaanus Samma näituse “NSFW. Esimehe lugu” (kuraator Eugenio Viola). 2015. aastal 56. Veneetsia kunstibiennaalil Eestit esindanud näitus jutustas ajalookäsitluses seni rääkimata jäänud loo Nõukogude Liidu okupatsiooni perioodi repressioonidest homoseksuaalsetele meestele. Näituse avamisel kõneles Riigikogu esimees Eiki Nestor. 14. aprillist 9. oktoobrini avatud näitust külastas Okupatsioonide muuseumi andmetel kuue kuu jooksul umbes 13 000 inimest. (Pildil näituse toimkond (vasakult): Okupatsioonide muuseumi direktor Merilin Piipuu, KKEKi projektijuht Rebeka Põldsam, KKEKi juhataja Maria Arusoo, kuraator Eugenio Viola, kunstnik Jaanus Samma, Okupatsioonide muuseumi näituste juht Sander Jürisson).

Meedias:
Fotod näituse avamisest Postimehes
Näituse avamise kajastus TV3-s
Eiki Nestori kõne näituse avamisel
Intervjuu Jaanus Samma ja Sander Jürissoniga Postimees TV-s
Intervjuu Jaanus Sammaga Postimehe laupäevalisas
Andreas Trosseki arvustus Postimehes
Näitust tutvustav artikkel venekeelses Vecherkas
Näitust tutvustav artikkel NBC News lehel

Suveprogramm
Suve lõpul külastasid Eestit ning andsid avaliku loengu kuraator Marko Stamenkovič ja The Book Lovers Project (David Maroto ja Joanna Zielinska). Suvised külalised tutvusid ka kohaliku kunstiväljaga. Marko Stamenkovič külastas muuhulgas ka  Tanel Randeri juhatusel Tartuga ning Tartmusi töö ja kollektiiviga ning kunstikoguja Margus Punabiga. Kunstnike kirjanduspraktikast huvitatud uurimisprojekti The Book Lovers eestvedajad võtsid kaasa mitmeid Eesti kunstiraamatuid ning külastasid ka kohalikku kirjastust ja raamatupoodi Lugemik.

Flo Kasearu Gwangju biennaalil 
Maailma üks tippkuraatoreid Maria Lind koos Utrechti Casco projekti juhi Binna Choiga kutsus Flo Kasearu osalema Gwangju biennaalile (02.09. – 06.11.2016). Gwangju biennaal on üks olulisemaid rahvusvahelise kaasaegse kunsti üritusi maailmas. Sel korral oli teemaks kunstiteos ning selle roll ja võimalused maailmapoliitilises argipäeavas. Flo Kasearu esines biennaalil oma teosega “Uprising” ning lõi uue teose, milleks oli nn “aednikuvahetus” Lõuna-Koreaga. Nimelt kutsus kunstnik Flo Kasearu Majamuuseumi hoovi professionaalse Korea aedniku, kes lõi hoovi aasiapärase aiaseade. Kogu protsessi jälgis kaamera ning aia valmimist Pelgulinna hoovis oli võimalik jälgida interneti ülekande abil ka Gwangju näitusesaalis. KKEK oli Flo Kasearu projektijuht.

Meedias:
Maria Lindi artikkel Flo Kasearust ArtReview ajakirjas
Projekt Gwangju biennaali kodulehel
Pildiseeria Flo Kasearu kodulehel
Intervjuu Flo Kasearuga Sirbis 

USA kunstnikud ARSi projektiruumis
7. oktoobril avas KKEK koostöös New Yorgi galeriiga Art in General kahe New Yorgi kunstniku, David Kennedy Cutleri (teos pildil) ja Juntae TeeJay Hwangi, näituse Eesti Kunstnike Liidu ARSi projektiruumis. David Kennedy Cutleri näituse “Force Quit”  (kuraator Kristen Chappa) viitas kinni jooksnud süsteemis ellujäämisele, tõmmates sellega paralleeli kaasaja kiire digikapitalismiga. Juntae Teejay Hwangi näitus “Sinine lõhekala” (kuraator Anne Barlow) tegeles identiteedi- ja pagulasprobleemidega. Näitus oli esimene osa koostööprojektist New Yorgi legendaarse galeriiga Art in General, mille välissuhtluse programmi toel varem tehtud koostööprojekte näiteks Riia kaasaegse kunsti keskusega kim?. Järgmisel aastal on oodata Eesti kunstnike näitust Art in Generalis New Yorgis.

Meedias:
Näituse kajastus ETV “Aktuaalse kaamera” kultuuriuudistes
Intervjuu David Kennedy Cutleriga Art Territorys
Sandra Jõgeva arvustus Postimehes
Intervjuu David Kennedy Cutleri ja Juntae TeeJay Hwangiga Sirbis

Kaasaegse kunsti uudiskiri
2014. aastal ilmuma hakanud kaasaegse kunsti uudiskiri tähistas sel aastal oma teist sünnipäeva. 2016. aastal on nädalasündmuste kalendrina alustanud uudiskiri muutunud teemapõhiseks, mis koonduvad ühe rahvusvahelisest kunstimeedast tõlgitud artikli ümber. Sel aastal ilmusid Kaisa Kaera tõlkes artiklid Erik Krikortzilt, Orit Gatilt, Franco Berardilt, Alex Greenbergerilt, Andrew BerardiniltIngeborg Harmsilt (Texte Zur Kunst), Coco Fuscolt, ning intervjuu Dara Birnbaumiga. Uudiskiri on avaldanud Eesti ja välismaa kunstnike teoseid, et tutvustada päevakohaseid reaktsioone kaasaegses kunstis. Rubriigis #kuumteos on aasta jooksul näha saanud Kadi EstlandiHelena Keskküla, Laivi, Shana Moultoni ja Jaakko Pallasvuo teoseid. KKEKi 25. juubeli puhul ilmub 2016/2017 hooajal ajaloorubriik Kollane. Populaarsemad artiklid on jõudnud edasi Müürilehe veebi, ERRi kultuuriportaali ja mujale, neist silmapaistavamad on olnud näiteks kaasaegse kunsti horoskoop, naistepäeva statistika nais- ja meeskunstnike näitustega ja suur suvekalender. Aasta lõpus valmisid uudiskirja kleepsud ning uudiskirja reklaam ilmus kogu aasta Müürilehes. 2017. aasta uudiskirjade eesmärgiks on laiendada regionaalsete ja põlvkondlike kajastuste haaret. Lisanduvad lähiregiooni uudised, eesotsas Soome rubriigiga.

Meedias:
Kaasaegse kunsti horoskoop Müürilehes
Naistepäeva statistika Postimehes
Naistepäeva statistika ETV “Aktuaalses kaameras”
Suur suvekalender Naistelehes
Ajaloorubriik Kollane ERRi kultuuriportaalis
Kaasaegse kunsti aastaülevaade 2016 ERRi kultuuriportaalis

Praktika KKEKis
KKEK pakub tudengitele praktikavõimalusi, et aidata kaasa kohaliku kunstivälja professionaalsele arengule. Võimalik on valida erinevate suundade vahel, mille aluseks on Keskuse prioriteedid ja töövaldkonnad. 2016. aastal pakkus KKEK konverentsi “Kunst digikapitalismi ajastul” raames projektijuhipraktikat, millest võtsid osa TTÜ ja Tartu Ülikooli tudengid. Lisaks jätkab KKEK raamatukogu loendi digiteerimisega informaatika tudengite praktika abil. Aasta alguses lõppes EKA kunstiteaduse magistrandi Evelyn Raudsepa osaval juhtimisel kunstiteadlaste magistrantide praktika “Kunstiteaduse koolituur”, mis viis kümmekond tudengit koolidesse üle Eesti tutvustama oma uurimistööd ja eriala. 2017. aastal jätkuvad praktikavõimalused nii Veneetsia biennaalil kui KKEKi arhiivides.

KKEKi töötajate koostööprojektid
Väljaspool põhiprogrammi osalesid KKEKi töötajad erinevates projektides:

– Maria Arusoo ja Rebeka Põldsam osalesid Mondriaan Fundi Rotterdami kunstinädala kuraatorite programmis (11. – 14.02).

– 7. aprillil avati Vaal galeriis Rebeka Põldsami kuraatorinäitus “Ära ole see, kes sa oled, ole ilus!”. (Vestlusring näituse avamiselt Postimees TV-s, avamisõhtu galerii ja video, näituse kajastus Kanal2-s, näituse arvustus Areenis, intervjuu Rebeka Põldsamiga EPLis, intervjuu näituse tiimiga ajakirjas MOOD)

– KKEKi tiim külastas aprillis Eesti Kaasaegse Kunsti Arenduskeskuse kutsel Brüsseli kunstinädalat. Valmisid reportaažid kaasaegse kunsti uudiskirjas ja Postimehes.

– Seto Talumuuseumis avati 1. juunil näitus “Kaetud peaga naised”, mille kuraatorid olid folklorist Andreas Kalkun ja Rebeka Põldsam. Vaata reportaaži näituse avamisest Müürilehes ja intervjuud Andreas Kalkuniga. (Pildil detail näitusevaatest, autor: Alar Madisson)

– 8. septembril avati Maria Arusoo kureeritud näitus “Winter is Coming (Homage to the Future)” Viinis Georg Kargli galeriis. Näitus valmis Viini galeriide nädala curated by raames. Näitusel osales teiste seas kolm Eesti kunstnikku: Kris Lemsalu, Triin Tamm, Merike Estna. (Näituse avamise reportaaž kaasaegse kunsti uudiskirjas, dokumentatsioon KKEKi Facebookis)

– Maria Arusoo osales septembri lõpus Chicagos Hyde Park Art residentuurprogrammis ja andis kaks avalikku seminari kunstiinstitutsioonide haldamisest ja kureerimisest ning tutvustas KKEKi tegevusi ja Eesti kunstivälja Chicago Art Institute’is.

– Kaarin Kivirähk võttis kriitikuna osa Artishoki biennaalist (06. – 15.10), kus viis läbi kunstnikuvestluse Kristel Saaniga ning osales biennaali kokku võtvas vestlusringis. (Kõik tekstid Artishoki kodulehel, Kaarin Kivirähki tekst Müürilehes)

– 29. oktoobrist 5. novembrini korraldas Kanuti Gildi SAAL etenduskunstide festivali “Nu Performance 2016”, mida kureeris Maria Arusoo. Pealkirja all “Corporate Occult_let’s talk about the body baby” käsitlesid esinejad keha teemasid kaasaegses ühiskonnas. (Intervjuu Maria Arusooga Areenis, intervjuu festivali esineja Peachesega Feministeeriumis, Anne Vetiku arvustus Peachese kontserdist Postimehes, Hanno Soansi arvustus Postimehes, intervjuu Maria Metsalu, Maria Juure ja Maria Arusooga Eesti Päevalehes, Kaja Kannu arvustus ajakirjas Teater.Muusika.Kino, fotoseeria Peachesest ja Black Crackerist ajakirjas Slacker)

Lisainfo:
Kaasaegse Kunsti Eesti Keskus
post@cca.ee