Krimelte: hindame loovust ja katsetamisjulgust
Krimelte on Eesti päritolu Euroopa juhtiv ehitusvahtude ja vuugihermeetikute tootja, mis ekspordib 95% toodangust rohkem kui 30 riiki. Ekspordigeograafia hõlmab teiste seas selliseid riike nagu Suurbritannia, Iirimaa, Norra, Rootsi, Soome, Rumeenia, Horvaatia, Hispaania, Saksamaa, Ukraina, Jaapan ja Venemaa. Krimelte tehased asuvad Tallinnas, Taanis Havdrupis ja Venemaal Žukovskis.
Lisaks kuuluvad Krimelte ettevõtete gruppi veel Elastra Chemicals AS Tallinnas, mis on keskendunud põhiliselt spetsiifiliste ehitusotstarbeliste segude (mastiksid, dispersioonid ja impregneerimisvahendid) tootmisele, aga ka Penosili tooteid müüvad ettevõtted Eestis, Lätis, Kasahstanis, Ukrainas ja Rumeenias ning Tempsi fassaadiplaatide tootmis- ja turustusüksused Eestis ning Leedus.
„Loovust ning katsetamisjulgust on Krimeltes alati hinnatud ning seda mõtet kannab ka ettevõtte visioon: olla avastajaks ehitusmaterjalide maailmas, leida uusi, seni kasutamata võimalusi ja teha ehitaja elu lihtsamaks. See kõik saab võimalikuks ainult läbi innovatsiooni,“ räägib ettevõtte turundusjuht Mariaana Sõnajalg.
Kirju kaubamärgiportfell hakkas takistama arengut
Enda toodangut turustab Krimelte kaubamärgi Penosil all, mis toodi turule 2006. aasta kevadel. Vajaduse selleks tingis Krimelte senine väga kirju kaubamärgiportfell, mis hakkas takistama ettevõtte senist edukat arengut. Seoses tootmise kiire laiendamisega ning turu nõudlusega, lisandus pidevalt uusi tooteid, igaühel neist oli oma nimi ja kujundus ning nad ei moodustanud ühtset perekonda. Seetõttu oli ka nende koos turustamine raskendatud. Olukorra lahendamiseks otsustati kokku kutsuda brändinõukogu, mis koosnes ettevõtte omanikest, juhtkonnast ning väljastpoolt kaasatud turundus- ja disainistrateegidest. Nii sündis tootjaettevõtte korporatiivbrändist eraldi seisev kaubamärk – Penosil.
Kuna põhiosa Krimelte toodangust läheb ekspordiks, pöörati erilist tähelepanu tootenomenklatuuri struktuurile ning pakendite ning tootenimede rahvusvahelikustamisele. Penosilist sai katusbränd väga erinevatele tootegruppidele nagu vahud, hermeetikud, liimid, kitid, tihendusteibid ning erinevad vee- ja tuletõkketooted. Olemasoleva tootevaliku ülevaatamisel eristusid selgelt kolm kvaliteediprogrammi, mis said nimeks Gold, Premium ning Standard.
Detailideni läbitöötatud pakendidisaini, kus iga infovälja asukoht ja tooterühmade eristusvärvid on hoolikalt läbi mõeldud ning arvestavad sihtturgude kultuurilist tausta, töötas välja Krimelte koostööpartner, disainibüroo DF Kristjan Jagomägi eestvedamisel.
Koostöö Eesti juhtivate tootedisaineritega
„Penosili lansseerimine on hea näide ettevõtlike juhtide, tippspetsialistide ja disainerite tulutoovast koostööst, mille tulemusel moodustasid kaubamärgi Penosil all müüdavad tooted juba 2006. aasta lõpuks Krimelte käibest 64%, mis võrreldes 2005. aastaga oli kasvatanud osakaalu 28%, ” räägib Mariaana.
Krimelte Grupi 2008. aasta konsolideeritud müügikäive oli 1,004 miljardit krooni, kasvades aastaga 15 % ning ka praeguste müügimahtude juures on Penosil suutnud seda suhet hoida ja oma osakaalu isegi kasvatada.
Krimelte kõige uuem innovaatiline lahendus, EasyGun ehitusvaht on innovatiivse patenteeritud aplikaatoriga toode, mida saab paigaldada kaasasoleva EasyGun aplikaatoriga, vajadusel ka vahupüstoli abil. Uudset aplikaatorit kasutades on väljatulev vahu kogus tavaliste kõrs-aplikaatoriga vahtudega võrreldes oluliselt suurem, kuid hind on sarnane tavaliste kõrs-aplikaatoriga vahtude hinnaga.
„See on hea näide tööstusdisaineri ja Krimelte arendustöötajate koostööst, mille tulemusel valmis kogu maailmas ainulaadne lahendus. Krimelte poolt tuli toote- ja turutundmine ning tootedisaini ja kasutusergonoomika eest hoolitses Eesti juhtiv tööstusdisainer Martin Pärn,” räägib Mariaana.
Positiivne kogemus graafiliste disaineritega, kes aitasid meil välja töötada PENOSIL kaubamärki, andis julguse kaasata ka Martin Pärn. Otsus tööstusdisaineri kaasamiseks tundus sellel hetkel loomuliku asjade käiguna, kuna olime just lansseerinud PENOSIL kaubamärgi ning alustasime tööd EasyGuniga. Võtsime seda asja väga tõsiselt, kuna tegemist ei ole lihtsalt mingi toreda vidinaga, vaid täiesti uue tasemega ehitusvahu kasutamisel ning seetõttu oli projekti edukus meie jaoks äärmiselt oluline.
EasyGun aplikaatori puhul, mis koostöös Martin Pärnaga valmis, on tegemist juba selle lahenduse täiendatud versiooniga. Esimese variandi töötasid välja meie enda tootearendajad, kuid siis ei keskendutud palju toote väljanägemisele ja mugavale kasutamisele. Nüüd on ka neile nüanssidele mõeldud ning valmis on saanud lahendus, mida on mugav ja lihtne kasutada ka neil, kellel puudub pikaajaline ehitusvahu kasutamise kogemus. Meie ise oleme tulemusega väga rahul ning praegu käivad ettevalmistused uue aplikaatori masstootmiseks.
„Disaini lähtekohaks on parema, arusaadavama ning nauditavama tehismaailma loomine, mis algab kasutajatele tähenduslike väärtuste märkamisest ning päädib nende toodetesse või teenustesse projekteerimisega. Rääkides tarbekaupadest, ei eelda me neilt enam pelka funktsionaalset toimimist, vaid seda, et nad pakuvad meile teatud kasutamise naudinguid. Seepärast on disain ettevõtlusele üks oluline vahend väärtustamaks nende loodu kasutajaid, mitte keskendudes vaid oma tootmise kvantiteedile.
Kuid lisaks paremate toodete loomisele on disain ka keeleks, mille abil ettevõte oma enda identiteeti, väärtusi ja sõnumeid turule edastab. Krimelte ongi väga heaks näiteks ettevõttest, kes on disaini oskuslikult ja edukalt rakendanud kogu oma tegevuse ulatuses,” kommenteeris Martin Pärn.
Soovitused
• Kui olete tegemas ettevõtte jaoks väga olulist projekti ning maja sees kogemusi napib, või tunnete, et vajate enda kompetentsile lisaks ka vastava ala professionaalide kogemust, tasub kindlasti uurida erinevaid koostöövõimalusi.
• Oluline on leida endale hea koostööpartner, kellega ollakse ühel lainel ning kelle kogemust võib usaldada. Hea partner võtab vaevaks õppida oma klienti ning tema äri põhjalikult tundma, enne kui ideedega välja tuleb. See, kui tõsiselt partner sind võtab ning kui palju ta on valmis oma aega ja energiat panustama, selgub tegelikult juba esimestel kohtumistel.