ArtPrint: mõtleme oma klientide klientide peale
Kaks aastat tagasi lõi Krister Rekkaro koos kahe sõbraga digitaaltrükikoja ArtPrint, mis spetsialiseerub suureformaadiliste fotode ja maalireprode (giclée) trükile ning viimistlusele. Nüüdseks on firma kasvanud viieliikmeliseks.
Fototrükki teevad Eestis mitmed ettevõtted, aga ArtPrint pakub lisaks trükile lõppviimistlust (lõuend alusraamil, foto klaasil, foto alumiiniumil jne), transporti, paigaldust ning reprode puhul ka digiteerimist, olles turul põhimõtteliselt ainus selliste teenuste pakkuja.
„Tänaseks oleme jõudnud sinna, kuhu tahtsime jõuda, kui tegime paar aastat tagasi oma äriplaani,“ sõnab Krister rahulolevalt. „See on andnud palju uusi tuttavaid, uusi teadmisi, võimalusi isiklikult tippmaalikunstnike ja fotograafidega suhelda.“
ArtPrinti eesmärk on saada oma valdkonnas suurimaks Skandinaavias ja vaadates, millise enesekindlusega Krister firma tegevusest räägib, jääb ainult neile tuult tiibadesse soovida!
Ainulaadsed Eestis
ArtPrint alustas Kristeri sõnul nii, et kolm sõpra istusid maha ja mõtlesid, et midagi peaks tegema hakkama. „Euroopas ringi liikudes avastasin, et on selline valdkond nagu kunstitrükised, millele siin keegi otseselt ei spetsialiseeru,“ räägib Krister. Varasemast töökohast oli selge tehnika. „Otsisime tükk aega kuldset äriideed, mis meid ratsa rikkaks teeb, aga siis tekkis arusaam, et asi pole ainult idees kinni, vaid kes seda teeb ja kuidas teeb, “ meenutab Krister. Selle asemel et Eesti Nokiat välja mõelda, otsustati lihtsalt asjaga pihta hakata ja tegevuse käigus mõelda, kuidas liikuda edasi.
Peamiselt tehakse tööd kunstnikele ja fotograafidele. Viimane suur tellimus tuli Helsingist, Tennispalatsi kultuurimuuseumi suure püsinäituse “Ram Ram Ludia” tarbeks. Samuti valmistas ArtPrint kõik reprod Astrid Lindgreni raamatute illustreerija Ilon Wiklandi näitusele disaini- ja arhitektuurigaleriis Tallinnas.
Lubaduste täimine on kõige olulisem
Tegevuse põhimõtetest rääkides on Krister väga konkreetne: „Meie printsiip on lihtne: me mõtleme oma klientide klientide peale. Kui meilt midagi tellitakse, katsume mõelda, kas meie tellija klient saab selle, mida ta soovib ning teeme nii, et ta ei peaks pettuma. “ Klientide klientide peale on vaja mõelda seetõttu, et enamik ArtPrinti tellijaid on fotostuudiod, kunstnikud, fotograafid, kes tellivad töid oma klientidele.
„Teine printsiip on, et me ei vaidle kunagi klientidega. Kunstis ei ole selliseid kriteeriume nagu „õige“ ja „vale“, on maitse, ja tellija maitse järgi on töö kas ilus või kole. Kui tellija ütleb, et on kole, siis teeme senikaua ümber, kuni ta leiab, et see on ilus,“ tutvustab Krister Artprinti reegleid. „Kolmas põhimõte on, et me täidame oma lubadusi. Eesti ärimaastikul tagab kohusetundlik suhtumine veel kõige suurema edu.“
Kõik sõltub ainult sinust endast
„Palgatöölisena on sul turvalisus, aga tegelikult sa ei kontrolli oma saatust. Kuskilt keegi otsustab: paneme ettevõtte kinni ja ühtäkki on pind jalge alt kadunud. Ettevõtjana tajud iga päev, et sa ei tea, mis poole aasta või kuu pärast toimub, aga sa tead, et see sõltub kõik sinust.“
Naljaga pooleks ütleb ta, et palgatöölistel on tihti ettevõtjast või omanikust mõneti samasugune ettekujutus, nagu väikesed lapsed usuvad jõuluvanasse: et keegi müstiline mees toob palga ja kliendid. Aga kui hakkad ettevõtjaks, saad aru, et kõik sõltub ainult sinust, igas pisiasjas. Eriti väikeettevõtluses on see nii.“
Krister peab igasugust ettevõtlust loominguliseks tegevuseks. „Ma arvan, et äriettevõtted, kui nad ei ole onupojapoliitikaga tehtud vahelülid kahe suure ettevõtte vahel, on alati loomingulised. Äri on süsteem. Pead selle süsteemi välja mõtlema ja siis panema inimesed selle süsteemi osi ellu viima.“
Kuna ArtPrint töötab palju kunstnikega, siis ta peab olema väga loominguline ettevõte. „Kui kunstnik teeb oma teose valmis, peame temaga samale lainele saama, et mõista, millisena see trükis välja peab tulema. Kunstnikel on ilust erinev arusaam. On erinevad võimalused asju trükkida ja teostada. Tuleb kätte saada tunnetus, missugune stiil ja tehnika kunstiteose ning konkreetse kunstniku maitsega sobib.“
Kristerile on andnud koostöö kunstnikega väga palju. „Katsume mõelda selle peale, kuidas nende töid on kõige parem müüa, nõu anda ja oma teenust arendada neile võimalikult mugavaks, et nemad saaksid keskenduda oma tööle. Kõik muu: trüki, logistika, viimistlemise, pakendamise saame neilt ära võtta.“
Samuti on oluline toodete suhtes õigete ootuste tekitamine. „Tavaliselt ei ole halba või ebaõnnestunud tulemust, vaid kliendile on jäetud valed ootused.“ Seetõttu nõustavad nad kunstnikke enne näitusetööde trükkimist ning teevad neile proovitrükke, ja seda niikaua kui kunstnikud rahule jäävad.
Rahanumber algab ühest kroonist
ArtPrint sai oma tegevuse alustamiseks linnalt stardiabi ning messitoetust, Kredex andis stardilaenu käendust, ettevõtlusinkubaator ruume. „Alustavale ettevõttele on oluline pind, kus tööd teha. Inkubaator võimaldas meeletu bürokraatiata saada väga korralikud ruumid. See oli suureks abiks,“ sõnab Krister.
Küsimusele majanduslikust toimetulekult vastab Krister, et ettevõte on veel väga noor ja „meie jaoks algab rahanumber ühest kroonist.“
Alustajatele soovitab Krister suurt pühendumist: “ Ma ei näe võimalust seda millegi kõrvalt teha, motivatsioon ei ole siis piisav. Enamik ettevõtteid pole tekkinud mingist geniaalsest ideest, vaid vajadusest. Kui see on sinu piimaraha, siis üllatud ise ka, mida oled valmis tegema, et see kätte saada.“
Soovitused
• Tehke firma mitmekesi: hea, kui osanike arv oleks paaritu arv. Sellisel kujul on otsuste vastuvõtmine lihtsam.
• Tuleb jälgida, et sisse tuleks rohkem, kui läheb välja.
• Pea lubadustest kinni, kliendile on see tähtis.