Mark Leaver: välisturule minek nõuab tugevat eeltööd
Ka Suurbritannia turg võib olla väike – oleneb Sinu tootest, rääkis Mark Leaver Kella viie tee üritusel Briti Trade and Investment’tist. Loe edasi »
Tema sõnul on paljudel loomeinimestel kõhklusi – miks minna välismaale, kui saab ka kodumaal leiva lauale. Samas on näiteks Suurbritannia turg paljudele loometoodetele liiga väike, pole kellele müüa ja kasvada. Oluline on ka riskide hajutamine. „Sul ei saa olla vaid üks välisklient- kui see ära kukub, siis kaob ka ärivõimalus. Samas avab laienemine uusi turge ja ärivõimalusi,“ rõhutas Mark Leaver. Tänapäeval on palju loomingut digitaalne ja seega väga mobiilne. On juba üsna tavaline, et ettevõtetel on harukontorid eri ajatsoonides ja riikides, ka nii on töötamine täiesti võimalik.”
Suurbritannias kasvab eriti kiiresti digitaalne loomevaldkond – digitaalne reklaam on 2012 esimesel poolaastal kasvanud 12,6 %, 48% inimestest on nutitelefonid ning loomemajandus moodustab kogu riigi ekspordimahust juba 11%. Riigis on loodud inkubaatorite ja HUBide võrgustik, mis aitavad loojatel selgusele jõuda, mida tegelikult tähendab välisturule minek. Tugistruktuurid teevad eeltööd ja turuuuringuid, kuidas kohandada oma toode sihtturule, pakutakse võrgustikke ja aidatakse tooteid paremini nähtavaks teha ning vahendatakse kogemusi.
Välisturule minekuks on mitmeid mudeleid, rääkis Mark Leaver. „Oluline on osata neist valida just Sinu tootele sobiv,“ rõhutas ta. Võimalik on anda oma toode vahendajatele, ja seda koos õigustega; kasutada litsentsimudelit, ehk jätta õigused endale; minna ise kohale oma teenuseid pakkuma või osta sihtturul sobiv ettevõte.
Küsimusele, miks peaks oma tooteid just Suurbritanniasse viima, vastates tõi Leaver esile, et äri keeb ikka suuremates majanduskeskkondades. Londonisse on koondunud suurel hulgal erinevaid talente eri riikidest ja nii on endale lihtne ka vajalikke töötajaid leida, samas on hea kasutada ka tugistruktuure. „Vähetähtis pole ka see, et London on finantskeskus ja siit leiab hulganisti globaalse turu kogemusi,“ rääkis Leaver.
Kõige olulisem on aga inimestega silmast silma kohtumised ja nende usalduse võitmine. Siis pole miski võimatu.