Kuidas brändida loovisikut?

20. veebruar, 2016

Liisi Toom Persoonibrändi Agentuurist kirjeldab persoonibrändimist, tuues näiteks koostöö klaasikunstnik Mari-Liis Makusaga:

Mari-Liis on tegelenud klaaskunstiga juba kakskümmend aastat (1996. aastast, kui käis esimesel kursusel). Algne hobi muutus aja jooksul igapäevaseks tööks, milles kõige köitvam just tema jaoks oli ja on tehnika ise. Ta on selle aja jooksul omandanud uusi oskusi Jaapanist, USAst, Prantsusmaalt ja mujalt pärit koolitajate käe all. Ta on klaasist valmistanud nii vitraaže, ehteid, kujunduselemente kui ka andnud suurel hulgal õpitubasid klaasi vastu huvi tundjatele. Igapäevaselt on tema lemmiktegevus just klaashelmeste ja klaasi sulatamisega seonduv.

Persoonibrändi kujundamine kunstnikule

Milles seisneb siis ühe kunstniku persoonibrändimine? Eks see olene kunstnikust, tema enda oskustest ja soovist ning ka hetkeolukorrast oma tegevuses. Antud koostöö tähendas paljusid strateegiakoosolekuid, nii kliendi kui minupoolseid turundustegevusi, kujundaja ja veebitegija kaasamist. Selleks seadsime nii kindlad tähtaad, aga paljuski toimus protsess voolavalt ja igapäevaselt suheldes ja jooksvalt asju muutes. Võib öelda, et paljuski oligi see näide, kuidas ka eksperdil võib olla oma kommunikatsioonijuht nagu tavaliselt on see suurematel ettevõtetel.

Mari-Liis ise kirjeldab koostööd nii:

Elus ei ole juhuslikke kokkusaamisi. Seepärast arvan, et Liisi oli kuskilt kõrgemalt minu juurde saadetud.

Olen varemgi kasutanud erinevate oma ala spetsialistide teenuseid, aga võin julgelt öelda, et Liisi oli esimene, kes võttis vaevaks lõpuni süveneda sellesse, kes ma olen ja mida ma teen. Kuni keeruliste klaasisulatustehnikate ise läbiproovimiseni. Aastase koostöö jooksul sai palju algselt kavandatud asju ümber hinnatud ja suundi muudetud. See ongi loomulik, sest me ju areneme ja kasvame. Liisiga koos oli seda tore teha, sest tema professionaalsus ei lasknud minulgi rajalt kõrvale kalduda.

Oma isiku või ettevõtte brändi strateegiline korrastuskuur

Nii nagu Mari-Liisi puhul, on pea kõikidel ekspertidel oluline üle vaadata oma enda firma, olgu see siis ühel-isikul põhinev või suurem, tänane turundustegevus koos selle baasiga. Meie koostöö peamised tegevused ja tegevused, mida peaksid ka sina analüüsima:

  • Brändinimi, selle vastavus toote-teenuse kvaliteedile ja sisule;
  • Reklaamtekstid, tutvustustekstid, nende läbivaatamine ja otsused, mida kus avaldada (sõnumid);
  • Visuaalse identiteedi korrastamine, värskenduskuur;
  • Veebileht, selle funktsionaalsus, kaasajastamine;
  • Strateegiline lähenemine brändi kujundamisele, turundusele ja ettevõtte nähtavuse ning toodete/teenuste müügi suurendamisele;
  • Miljonid pisiasjad turundusest, juhtimisest, tehnilisest pooles, aga ka ajajuhtimisest ja selge fookuse hoidmisest, mida võimaldab persoonibrändi konsultandi juhendamine ja nõustamine.

Mis on oma isikliku maine ja brändi kujundamisel oluline?

Järgnevalt MariLiisi näitel ülevaade, millele peaksid mõtlema ja miks oma persoonibrändi või toote ja teenuse brändi kujundamisel ja turundamisega alustamisel. Oluline on neid küsimusi vaadata ka siis, kui oled juba päris mitu aastat tegutsenud ja pole oma strateegiatele ja turundustegevustele ammu mõelnud.

Brändinimi ja brändilubadus

Persoonibrändi kujundamisel ja sõnumite loomisel on oskused (mis on sinu unikaalsed oskused?), aga ka isiksus ja selle eripärad väga olulised. Näiteks Mari-Liisi puhul ei väljendanud “Klaasimari” enam seda kvaliteeti ja sisu, mida ta oma klaasisulatustehnikaga pakkus. Valitud selge ja lihtne “Mari-Liis Makus (Glass Design)“, väljendab paremini tema suunda, tegevust ja klientuuri ning võimaldab olla tehnikale suunatud, kvaliteetsete klaasikunsti tegija ja anda oma nimega ka brändilubadus. Nimi on tähtis, et see annaks edasi teenuse või toote sisu parimal võimalikul viisil. Kunstis on kindlasti selle looja nimi väga oluline, eriti kui tegemist ei ole masstoodanguga vaid pigem kallima ja eksklusiivsema toodanguga. MLM-i tooted seda just on. Iga klaastoode on unikaalne!

Veebileht
Eelmine aasta avatud uues veebilehes võib näha just minimalismi, lihtsust ja samas püüdlust suurepärasuse poole, mis on omane ka tema tööle klaasiga. Fookuseks on ikka klaas ja detailid ning erinevad võimalused midagi ilusat luua. Kuna uus turg on veebis ja kliendid soovisid ka Tallinnasse tulemata ehteid osta, siis sai loodud e-pood uute toodetega ja ka galerii, kus näha põnevamaid lampwork-tehnikas tehtud klienditöid. Katsetamine ja proovimine Mari-Liisile meeldib ja iga klient leiab tema ehete seas just selle, mis kõnetab ja nii hakkab klaasi ja kliendi vahel tekkima oma lugu. Nii peaks iga ekspert vaatama üle oma veebi, kas see on visuaalselt ja ka funktsionaalsuselt just see, mida vaja.

Visuaalne identiteet

Mari-Liisil oli oma visuaalne pool olemas, kuid aja jooksul oli neid isegi liiga palju: erinevad elemendid, värvid, kooslused. Töö käigus otsustasime ära, mis jääb ja mis läheb, samuti tuli otsustada ka fotode üldine väljanägemine nii Facebookiks, e-poeks kui galeriiks. Nii on edaspidi kergem hoida ühtset brändikuvandit. Emotsionaalse tootefotoga ja portfoolioga jõuab veel tegeleda, sest eks brändi tuleb igapäevaselt arendada ja teadmist oma toodetest ja teenustest laiendada.

Ise ennast turundama?

Küsisin Mari-Liisilt veel, et kas tema arvates on isikubrändi loomine „väikesele“ tegijale oluline üldse? Saab ka ilma? Tema vastus: “Kindlasti on vajalik, aga kindlasti saab ka ilma. Oleneb, milline on eesmärk ja millised on oma oskused ja võimalused. Välist abi on tihti vaja, sest ise ei jõua. Kindlasti kulub turundusele rohkem aega kui asja valmistamisele. Ise end turundades on oluline ise ka võimalikult palju osata ja teada.”

Loe lisaks