Helsinki Mardilaadal käis Eesti kultuuri ja toodetega tutvust värskendamas üle 19 000 huvilise
18.–20. novembrini Helsingi endises kaablitehases peetud mardilaada teemaregioonid olid tänavu Eesti suurimad saared Saaremaa ja Hiiumaa. Osalenute sõnutsi läks laat eestlaste jaoks edukalt ning purustati publikurekord.
Helsinki Mardilaat kujutas endast 330-ruudust messipinda, millest 60 moodustas omalaadne kauplus. Lisaks pakuti mitmekülgset ja tasemel kultuuriprogrammi.
Saaremaa ettevõtjad, kes ei pidanud paljuks oma toodetega Soome pealinna sõita, jäid tulemusega rahule. SA Saaremaa Turism juhatuse liikme Angela Nairise sõnul on Saaremaal hulgaliselt tasemel kultuurikollektiive ja ettevõtjaid, ning see seltskond, kes tänavu Helsingisse sõitis, oli vaid hetke juhuste kokkulangevusel põhinev valik ja võinuks olla palju suurem.
Messipäevadel oli Kaablitehase Koidula kohvikus võimalik kuulata intervjuusid eesti ja saarte arvamusliidritega. Oma mõtteid avaldasid riigikogu liige Urve Tiidus, Ülo ja Mari Tuulik, Ivo Linna jt. Teemal “Head naabrid päikeses ja vihmas” kõnelnud riigikogu liige Urve Tiidus märkis, et pole varem kuulnud nii suurt tunnustust ja head reklaami Saaremaale, kui seda sisaldas Saaremaa soome seltsi esimehe Risto Leppäneni ettekanne. “Kui sind kiidab soomlane Soomes, kes on tuttav meie oludega, siis on see väga mõjus.” Tiiduse sõnul tuleks suhete arengule kindlasti kasuks ülemere laeva- ja lennuühendus Saaremaaga.
Turismiseminaril “Viro vinkkejä vuoteen 2012” anti soovitusi Eestisse reisimiseks järgmisel aastal.
Teenitud tähelepanu pälvis laadal Lii Pihla ja Ott Lambingu kureeritud saarlaste ja hiidlaste kunsti ühisnäitus “Sadam kutsub…”. Saarlastel-hiidlastel oli omakorda huvitav vaadata fotonäitust “Saaremaa soomlase silmade läbi”.
Hästi läks ka Tartu Loomemajanduskeskusel, kelle lettidelt osteti kahe päeva jooksul keskeltläbi 200 toodet.
Loomemajanduskeskuse ettevõtluskonsultandi Juta Kuhlbergi sõnul osteti kõige rohkem ehteid, erinevaid disainiesemeid, tekstiilist nukke ja mänguasju ning villaseid kudumeid. „Näiteks ostis üks Soome tütarlaps Loov galeriilt sõle ja rääkis, et plaanib kolme aasta pärast laulu- ja tantsupeole tulla ning alustab rahvariiete komplekteerimist juba praegu.“
Loomemajanduskeskust esindanud ettevõtjate sõnul märkisid külastajad korduvalt, et nende kaubavalik eristus muust laadakaubast, sest müügis olnud tooted olid pigem disaini kui käsitöö valdkonnast.
Mardilaada korraldas Tuglase selts koostöös SA-ga Saaremaa Turism, MTÜ-ga Hiiumaa Turismiliit ja EAS-i turismiarenduskeskusega. Järgmisel aastal on mardilaada n-ö peategelane Läänemaa.
Allikas: Saarte Hääl