Eesti Disainikeskuse uus juht on Jane Oblikas
Eesti Disainikeskuse juhi kohale asus alates 15. augustist Jane Oblikas. Disainikeskuse uudiskirjas jagas Jane meiega oma mõtteid ning unistusi seoses disaini ja disainikeskusega.
Olen 100% disainiusku inimene. Unistan päevast, mil saaks muretult selles keerulises ja digitaliseeruvas maailmas hakkama saada. Lahendus peitub disainis. Hea disain läheneb tootele-teenusele kasutaja lähtekohast, ennetab probleemseid olukordi ja otsib neile lahenduse.
Disaini ühe haru, graafilise disainiga, olen olnud seotud 15 aastat, neist viimased 9 aastat olen juhtinud ühte Eesti suurimat ja enim auhinnatud reklaamiagentuuri – Kontuur Leo Burnett. Eesti Reklaamiagentuuride Liidu presidendi rollis sain hea ettekujutuse, mis tähendab valdkonda tervikuna juhtida, arendada ja propageerida.
Näen oma missiooni Eesti Disainikeskuses aidata kallutada Eesti ühiskonda mugavate ja närve säästvate lahenduste poole. Majanduslik kasu, mis disaini lisaväärtusest sünnib on mõõdetav suurenenud SKP numbritega, kuid olulisem on inimese rahulolu hästi toimivatest asjadest ja sõbralikust keskkonnast enda ümber.
Mul on hea meel näha, et veidi enam kui kolme aastaga on Eesti Disainikeskusest saanud Eesti disaini arendamise vedur. Juba on olemas väärtuslik kogemus, millised tegevused disaini arengule kõige enam kaasa aitavad. Järjepidev disainerite, ettevõtjate ja harimine ja koolitamine on nüüd ja edaspidi disainikeskuse oluline tegevussuund.
Mida muuta? Eesti Disainikeskus saab ühiskonda mõjutada läbi suurte ja tähelepanuväärsete projektide. Avalik huvi ja disaini nõudluse kasv paneb ettevõtja (ja loodan ka, et riigi) tegutsema selle nimel, et pakutav toode või teenus oleks läbimõeldud, kasutajamugav, jätkusuutlik ning lisandväärtusega.
Oluline teema, mis vajab omaette tähelepanu, on disainiga seotud inimeste ja ettevõtete tunnustamine. Hetkel antakse välja väga mitut erineva reglemendiga disainiauhinda. Eraldiseisvatena ei tekita need ühiskonnas oodatud vastukaja. Eesti Disainikeskus võiks luua ühe kõlava ja iseseisva disainiauhinna, mille keskmes on disainilahenduse poolt loodud väärtus erinevates valdkondades. Auhinna nominendid võiksid olla kõigile avalikult vaadata ja meedial võimalus nende üle diskuteerida.
Disainikaardil on samuti väga suur potentsiaal Eesti disaini tutvustamisel. Täna leiab Disainikaardi üles eelkõige turist, aga seda olukorda tahaksime muuta.
Kas Eesti disaini kvaliteedimärgiks võiks tulevikus olla Design Excellence Estonia? Võimalik. Suurepärasest Eesti disainist teavitamine ja rahvusvaheline mainekujundus on ka üks Eesti Disainikeskuse ülesanne.
Viimane, kuid mitte vähem tähtis teema on eksport. Disainiteenuste eksport on siiani olnud pigem unistus kui reaalsus. Disainivaldkonna ekspordi strateegia ja konkreetse tegevuskava väljatöötamine on esimene suur väljakutse, millega oma töös silmitsi seisan.
Jane Oblikas