Disainerid astuvad Eesti disaini päeval pildile oma näoga
Tänavu juba seitsmendat korda tähistame 23. veebruaril Eesti disaini päeva. Ja seda, mille üle rõõmu tunda, jagub piisavalt: kohalike brändide loomingut on tunnustatud paljudel rahvusvahelistel konkurssidel, tellimusi esitatakse kõikidelt kontinentidelt üle kogu maakera, kohalik disaini skene on aktiivne ning edumeelne.
Seekordne Eesti disaini päeva loosung “Märka head Eesti disaini” kutsub ringkäigule, et tutvuda nii disainerite kui ka nende loominguga. “Eesti lauljaid ja näitlejaid tunnevad kõik nägupidi, disainereid teatakse aga äärmiselt vähe. Erialaliit soovib lähemalt tutvustada neid töökaid ja andekaid loomeinimesi, kelle toodetel me iga päev istume või kelle riideid ja ehteid kanname,” sõnab Ilona Gurjanova, Eesti Disainerite Liidu president ja idee algataja. Eesti Disainerite Liidu missiooniks juba aastaid on tutvustada Eesti disaini nii kodus kui piiri taga.
Eesti disaini päeva auks toimub neil päevil nii mõndagi!
-> Eesti Disaini Maja (Solaris ostukeskuses) letis teenindavad teid päris disainerid! Vahemikus 21.- 23. veebruaril võõrustavad poe külalisi kordamööda Larissa Kondina-Sokolova (Mekoome kudumibränd), Tõnis Vellama (Seos valgustid) ja Olga Stalev (Hvitolg ehted).
-> Esmakordselt saab osaleda meeleolukal Disainiviktoriinil, mis toimub Tallinnas, Kopli Köögi hubases kohvikus (Marati 5).
-> Eesti disaini päeva raames kutsume inimesi avastama oma kodukanti läbi disaini pilgu. Leidkem enda lähedusest linnamööblit, valgusteid, keraamikat või miks mitte riideid, mille on valmistanud just kohalikud brändid. Tallinnas saab läbi linna jalutada Disainikaardi abil, mis juhatab nii stuudiotesse, edasimüüjate kui galeriideni.
-> Eesti Tarbekunsti- ja Disainimuuseum pakub 26. ja 27. veebruaril algusega kell 12 veel viimaseid päevi avatud näitusel “Nulltuju. Eesti moe avangard 2000-2010” kuraatorituure koos Anne Vetikuga.
-> Ja lapsi oodatakse kodumaise disainiga uudistama ning ise looma värskelt startinud disainineljapäevakute raames, mis samuti hakkavad toimuma Eesti Tarbekunsti- ja Disainimuuseumis.
-> Märgakem ka sotsiaalmeedias brände ning disainereid endid! Neil päevil toovad kohalikud loovettevõtted pildile just disainerite persoonid. Selleks tasub otsida tunnuslikku märksõna #märkameeestidisaini, mille egiidi all astuvad oma jälgijate ette just need väärt inimesed ise.
Muidugi on oodatud kõik inimesed ka ise pildistama ja jagama oma kodudes leiduvaid kohalikke disainipärle, olgu selleks mõni legendaarne klaasnõu, uuemast ajast Susimusta spordirõivas, Elmet Treieri disainitud Ray Boy tool, Monika Järgi mummuline Pohl vaip või mõni Tarmo Luisu äkilisema stiiliga valgusti.
-> Muuseas, kui kodukant juhtub olema aga Londonis, siis sinna on kenasti sisse seadnud end Riina Õun aka Riina O. Just parasjagu saab nautida YKK näituseruumi vaateaknal Riina O väljapanekut eksperimentaalse SCOBY-compo koti- ja aksessuaarikollektsiooni. Sealsamas saab jälgida materjali valmistamise protsess nii videos kui aknale ülesseatud “laboris” – uuenduslike materjalide aluseks oleva teeseenejoogi e kombucha käärimisel tekkiva bakteriaalse tselluloosi kasvuprotsessi.
Disainerite ja nende ettevõtete poolt valmistatud kvaliteetsetest materjalidest nutikad tooted on karakteriga tarbeesemed, mis muudavad igapäevaelu kvaliteetsemaks. Praktilised ja kauakestvad esemed toovad nii kodudesse kui kontori miljöösse isikupära ning annavad stiilipunkte. Vabariigi aastapäeva eel mõtiskleme tavapäraselt rohkem oma kodust, maast ja rahvast. Tunneme uhkust eestimaalaste väljapaistvate saavutuste ja oma andekate talentide üle. Nende looming inspireerib, muudab meie elu nauditavamaks, lihtsamaks või esteetilisemaks, sealjuures ergutades majandust ja kultuurielu ning viies Eesti nime ikka ja jälle maailma kaardile.
Disainipäeva algataja on Eesti Disainerite Liit koostöös Disainiööga. Esimest korda tähistati disainipäeva 2016. aastal. Oma projektidega saavad osaleda kõik kohalikud disainerid ja disainile orienteeritud organisatsioonid. Eesti disaini päeval jätkatakse disainerite tutvustamise traditsiooni, et vaadata tavapäraselt anonüümseks jäävate loomeinimeste köögipoolele – avaldada lugusid nende tööprotsessist ja tulevikuplaanidest. Samuti on soov rõhutada disaini osatähtsust konkurentsivõimelise majanduselu ja ekspordi edendamisel.