5 küsimust Sten Häggblomile

19. jaanuar, 2012

volvoEesti juurtega disainer Sten Häggblom räägib kangekaelsusest, mis viis disainiõpinguteni Umeå ülikoolis ja muidugi oma lemmiktegevusest – autode (Volvode) disainimisest.


Kuidas Sinust disainer sai?
Kangekaelsusest ja plaan B eitamisest.

Juba päris noorena oli mul siht saada disaineriks. Kuna eriti suur huvi oli autode kujundamise vastu, siis tahtsin kindlasti saada ülikooli Umeåsse, kus saab spetsialiseeruda transpordidisainile ning mis on tuntud oma kõrge taseme poolest. Tööstusdisaini bakalaureuseõppesse sain teisel katsel ning kohe oli tunda, kui palju võimalusi see kool pakub professionaalsel tasemel projektide tegemiseks. Suurest linnast kolimine Umeåsse tõi endaga muuhulgas kaasa võimaluse täielikult õpingutele keskenduda. Magistrikraadi transpordidisainis omandades tekkis võimalus minna praktikale erinevatesse autofirmadesse üle Euroopa. See aasta andis hindamatuid kogemusi autodisaini maailmas. Kui õpingud lõpetasin, alustasin tööd Kiska Designi stuudios, Austrias. Peale poolt aastat Austrias elamist kolisin Göteborgi ning alustasin tööd Cliff Designi stuudios.

Mis raamatust, filmist, muusikateosest, teatrietendusest, majast või linnast sa viimati inspireerusid?
Üleüldiselt on alati inspireeriv näha andekate kolleegide entusiasmi oma töö vastu. Hoiame üksteist niiviisi teravad. Suve algusest, kui alustasin tööd seeriaautode kujundamisega, on töö olnud konkreetsem – see tähendab, et inspiratsiooniallikas võib olla selgemate joontega. Peamiseks inspiratsiooniallikaks on seega praegu Volvo muuseum Göteborgis, kus ringi käies saab hea ülevaate Volvo minevikust, ning annab erinevaid ideid tuleviku suuna kohta.

Mida ütleb sinu lemmik T-särk?
Babylon´s Burning. W.A.S.P.

Sealjuures pildil kohtab veel mõningaid itsitavaid anatoomilisi elemente.

volvo_stenRäägi palun veidi oma koostööst Volvoga.
2010. kevadel, töötades Cliff Designis, palus Volvo mind konsultandiks enda stuudiosse. Mind paigutati kontsepti tiimi, kus töötasin eksterjööri grupis näituseautode kallal. Alguses koosnes töö taustauuringust, mis peagi läks üle visandite- ning 3D faasile. Sellele järgnes prototüüp “Concept Universe” mis avalikkuse ette toodi 2011. aasta kevadel Shanghai autonäitusel.

Eelmise aasta suvel paigutati mind Volvo seeriaautode disainimise meeskonda, kus kujundame suure platvormiga autode eksterjööri. See on väljakutse, mis on eelmisest veelgi huvitavam, ent samas ka keerulisem. Projekti alustades on mõnes mõttes lihtne ka – meil on teada mis tüüpi autoga tegemist on ning auto pikkus, kõrgus, laius, teljevahe jne on mõõdud, mis nihkuvad projekti käigus siia-sinna vaid mõne millimeetri. Töö teeb eriti huvitavaks selle mitmekülgsus ning probleemide lahendamise keerulisus. Peame arvesse võtma paljusid fikseeritud rahvusvahelisi nõudeid seeriaautode tootmise puhul. Samas üritab iga disainer veenda erinevaid osakondasid esteetilise väärtuse tähtsuses. Inseneride, konstruktorite, ergonoomikute, finantsosakonna ning aerodünaamikute vahel tuleb tihtipeale leida kompromiss, mis Volvo autosid teeks unikaalseks. Hetkel võistlen veel paari disaineriga, et lüüa läbi oma kujundusidee tuleviku Volvo sõiduautodest.

Millised on Sinu tulevikuprojektid/plaanid? Kas näed ennast töötamas ka Eestis?
Plaan on olla veel mõned aastad Volvos ning peale seda uuesti keskenduda täielikult Cliff Designi klientidele. See stuudio on mulle kujunenud väga lähedaseks, kus oleme töökaaslastega kujunenud väga kokkuhoidvaks meeskonnaks. Käin seal stuudios nädalavahetustel, et tegeleda oma hobiprojektiga. Alati on rõõm näha, et seal käsil mingi lahe projekt, millest saan ka vahel õhtuti või nädalavahetustel osa võtta. Disaini valdkondade mitmekesisus ja erinevate klientidega suhtlemine hoiab huvi disainitöö vastu. Kindlasti näen end tulevikus sidumas projekte Eestiga.

Cliff Design tööde ja tegemistega saab tutvuda siin.

Allikas: Disainikeskus