Denis Priimägi: Ukrainas kehtivad teised reeglid!
Võime aimata, et SRÜ riikides on Põhjamaadega võrreldes ärikliima veidi erinev. Ukraina turule heitis sisepilgu EASi välisesindaja Kiievis Denis Priimägi.
Ukraina ärikliima reeglid on eestlaste omadest vägagi erinevad ning sarnanevad suures piires Venemaale. „Ukrainas võidutseb „kumovskoi“ – perekondlik ühiskond. Lojaalsus on olulisem kui professionaalsus ja pigem saab soovitud ametikoha pereliige kui hea kvalifikatsiooniga võõras. Tavainimene on harjunud toodete ja teenuste madala kvaliteediga, kuid rikkamad on nõus kordades enam maksma meie arust täiesti tavaliste teenuste eest,“ alustas Priimägi ülevaadet.
„Kombeks on kaasa võtta väiksemaid kingitusi nagu kommid ja shampus eriti kui sul midagi vaja ja see kehtib ka ametiasutustes. Korruptsioon eksisteerib igal tasemel ja kokkulepete kehtivus on alati küsitav, isegi kauba kvaliteet on seetõttu teinekord kahtlane,“ räägib Priimägi.
Ukrainas on võim koondunud presidendi kätte ning poliitikat võib vaadelda kui äri. Turule sisenedes on kehtestatud üsna kõrged tollimaksud. „Maksude ulatuse määrab tolliinspektor, sisseveol tuleb maksta nii käibe- kui tollimaksu. Ülemakstud käibemaksu aga ei tagastata, vaid tasaarveldatakse ainult käibemaksuga,“ lisas Priimägi.
Vaatamata iseärasustele on Ukraina turg siiski väga atraktiivne. „Tegu on suure turuga – Ukrainas on 46mln elanikku, mis asetab riigi Euroopas 5. positsioonile. Pindala on 600 000 km2, millest 54% on kaetud põllumajandusmaadega. 2011 aasta SKP oli 162 miljardit dollarit, kuid riigivõlg ulatub 94% -ni eelarvest, laenud on väga kallid,“ võttis Priimägi kokku.
Väliskontaktide tarvis võib pöörduda Eesti Kaubanduskoja poole Ukrainas, samuti EASi esindusse. „Eksport Ukraina- suunal kasvab, täna näiteks valdkondades nagu keemia, metall, masinad, toit-jook, kala, tekstiil, plastik, kumm ja üldehitus. Ukraina turul tegutsevad näiteks Merko ja Eurocon,“ ütles Priimägi.
„Alati kaasa kohalikku partnerit!,“ manitseb Priimägi. „Usun, et eco- ja passiivmajad on tuleviku teema, turule tuleks tulla koos hankijaga, et kasutada ära administratiivset ressurssi. „ Maitse-eelistused on muidugi teistsugused- ilusal majal peavad olema tornikesed, majad on väga suured – rikastel 1000m2 kanti,“ rõhutas Priimägi ukrainlaste toretsevat maitset. „Küsige alati 100% ettemaks. Alati tasub kaasata juriste ning küsida abi EASi esinduselt.“
Linnaruumi festivali Nordic Look 2012 raames toimus 30. Mail KUMUs seminar, kus räägiti välisturgudele sisenemisest ja ühisturundusest. Selleaastase Nordic Looki temaatikale kohaselt vaadeldi ekspordivõimalusi arhitektuuri võtmes, kuid peamised ärikultuurijooned on riigiti sarnased kõikides valdkondades.
Loe veel: Raul Allikivi: Ekspordi toetamine muutub paindlikumaks
Janne Teräsvirta: Põnevad projektid tuleb maailmast üles otsida
Kuidas jõuab ettevõtja välisturgudele? Soome, Läti ja Leedu ärikultuur
Fotod, videod, ettekanded – linnaruumifestivali Nordic Look kokkuvõte